vrijdag 26 maart 2010

Bijenhuis

Bij de boodschappen van de natuurwinkel in Wageningen kreeg ik Wageningse Weelde zegels. De stapel groeide gestaag maar ik kon eigenlijk niets bedenken waar ik ze aan wilde besteden. Ondertussen zag ik in de natuurwinkel zo'n bijenhuisje hangen dat ik wel leuk vond. Toen ik een keer met mijn lief in de winkel was (goh, lijkt dit iets voor onze tuin?) en hem het huisje liet zien zei de winkelmedewerker dat ze met twee Wageningse Weelde kaarten kon betalen. Hoog tijd om de zegels eens op te plakken. Net iets meer dan twee kaarten had ik! Nu hangt het bijenhuisje in onze tuin. Er zitten bamboestokjes in waarin solitaire bijtjes hun eitjes leggen. Deze bijtjes (die zelden steken) helpen in de tuin de bloempjes bevruchten. Handig voor de groenteplanten die ik ga zaaien :-)

Volgens het boekje dat erbij zit: 'Europa telt naast de honingbij vele honderden andere bijensoorten. Deze zelden stekende bijen helpen de bloemen en planten in uw tuin te bevruchten. Door de achteruitgang in flora aen nestgelegenheid worden vele soorten bedreigd. Dit bijenhuis biedt een uitstekende nestgelegenheid voor verschillende soorten bijen. Een vrouwtjesbij makat in een holle bamboestok verschillende cellen met daarin een eitje en wat pollen en nektar voor de larf.'

Geen opmerkingen: