woensdag 14 oktober 2009

Struik met vlinders <-> vlinderstruik

Deze zomer is onze vlinderstruik goed bezocht door diverse vlinders, maar het is nog niet zo druk geweest als nu. Regelmatig zie ik 10, soms wel 20 vlinders tegelijk snoepen van de bloemen in onze vlinderstruik. Met recht een vlinderstruik dus deze maand!

Ze doen het!

Gewapend met kWh-teller en verlengsnoer ging ik vanochtend de tuin in om de nieuwe zonnepanelen te testen. Teller in het stopcontact, verlengsnoer er aan en naar buiten voor de stekker van de zonnepanelen. Hhmm, ze staan nog deels in de schaduw, daar kunnen oude zonnepanelen niet tegen (gaan ze stuk van). Is íe zwaar ? Ja, dat verplaats ik niet in m'n eentje. Toch wil ik nu die panelen testen. /kijkt naar de zon... Ja, dat moet lukken. Duik in de gangkast voor zo'n plank met wieltjes, sleur 1 kant van de zonnepanelen daar op en rij opzij tot de boel in de andere hoek voor de berging staat. Hhmm... nog wat schaduw, hij moet dus tegen de gevel van het huis. Duw, rij, trek, zo staat íe in de zon. Ok! Stekker er in. Hhmm, lampje op de schakelstekker lijkt niet aan te gaan, misschien duurt dat even... Laat ik eens in de schuur naar de teller kijken. Ha, een groen lichtje! En die rode gaat af en toe ook aan! HOERA, zowel de zonnepanelen als omvormer doen het!
Hoe snel kunnen we die dingen op het dak gemonteerd krijgen, want nu wil ik natuurlijk dat ze zo snel mogelijk optimaal (verwacht ongeveer 128 kWh per jaar) kunnen opbrengen. Dat ga ik vandaag uitzoeken :-)

P.S. Om 16.00 uur moest ik de zonnepanelen ontkoppelen omdat de schaduw er op kwam. In die ongeveer vijf uur hebben ze 0,43 kWh geleverd. Dat is mooi meegenomen!

dinsdag 13 oktober 2009

Kia Picanto

Vanmiddag zijn we ook bij de Diahatsu/Kia/Mitsubishi garage geweest en daar stond onder andere ook een heel aantrekkelijk geprijsde tweedehandse Kia Picanto X-clusive met veel extra's. Daar zijn we, ondanks dat we nog maar 40 minuten hadden voor de garage dicht ging, toch even mee gaan rijden. Bij een occasion kan je natuurlijk niet wachten tot je alle andere interessante auto's getest hebt, dan is íe allang verkocht. We hebben een stukje snelweg gereden, wat kleine wegen en een stuk klinkerweg. Ik was er niet weg van. Hij reed heel erg vergelijkbaar met de Renault Clio die ik afgelopen vakantie op Madeira heb gereden. Niet pittig, geen fijne stoel (voorkant te laag) en een heel klein achterraampje. Hij ligt niet zo stabiel op de weg als de Pixo en het stuur vond ik wat iel. Not my kind of car. Die kunnen we schrappen van de lijst.

Nissan Pixo

Nadat we vrijdag voor het eerst auto's zijn gaan kijken bij een Citroen/Hyundai- en Volkswagen/Skodagarage had mijn man de smaak te pakken en gisteren nadat hij van zijn werk thuis kwamen zijn we naar de plaatselijke Nissan/Fiat garage gegaan om ook daar eens te kijken. We waren beide erg gecharmeerd van de Nissan Pixo, dus die zijn we vandaag gaan testrijden dwz ik achter het stuur en mijn man ernaast (die moet nog even wachten tot hij z'n rijbewijs heeft). We mochten 2 uur een Nissan Pixo Acenta meenemen en ik had al redelijk bedacht waar ik naartoe wilde rijden en we zouden meteen een boodschapje doen (= kofferbakruimtetest). Al bij het wegrijden bij de garage werd ik aangenaam verrast door het pittige rijgedrag bij lage snelheid (echt heel wat anders dan de Renault Clio die ik in onze laatste vakantie heb gereden). De snelweg ging prima, hij maakt zo weinig herrie in vergelijking met onze huidige auto dat ik bijna vergat de vijfde versnelling te gebruiken :-) Toen wat kleinere wegen met bochten. Ik kende de weg goed, dus kon even mooi testen hoe íe zich gedraagt als je eigenlijk net even iets te hard door de bocht of over de drempel gaat. Ondanks dat het een klein/relatief licht autootje is ligt 'ie als een blok op de weg en het sturen vind ik verglijkbaar met de Polo. Erg aangenaam. Na een stukje zandweg met kuilen, zijn we even gestopt bij de Natuurwinkel voor de combi-tas. Het duurde even voordat ik in de gaten had dat je bij dit slot de sleutel moet indrukken en draaien voordat je 'm uit het slot kan nemen. Erg handig dat je net als bij onze huidige Nissan de achterklep met een hendeltje naast de bestuurdersstoel kan openen, hij kan anders alleen met de sleutel opengemaakt worden. De achterbak van de Pixo is niet ruim, maar de combi-tas konden we makkelijk kwijt. Op naar de dierenspeciaalzaak voor een zak kattengrit. Dat werd al wat lastiger, want we hadden ook twee tassen van thuis meegenomen die in de achterbak stonden (meestal nemen we drie van deze tassen mee als we boodschappen gaan doen. Om de zak kattengrit en twee tassen in de achterbak kwijt te kunnen moesten we al een deel van de achterbank neerklappen, zoals verwacht. De pixo heeft overigens vijf deuren dus hadden we ook een deel van de tassen op de grond achter de stoelen kwijt gekund, dat is wennen aangezien we een driedeurs gewend zijn. Na nog een stuk klinkerweg (die veel te strak gelegd was) gereden te hebben en het grit thuis te hebben gebracht, reden we terug naar de garage. Conclusie: leuke auto die vlot rijdt, als een blok op de weg ligt en stuurt als een Volkswagen. Superzuinig, vanaf 1 januari 2010 wegenbelastingvrij en redelijk geprijsd. Minpuntjes: ik moet opletten dat ik niet te hard rijdt met deze auto (deels oplossing: cruise control), de lendesteun is matig (lendesteun kopen, zeker voor langere afstanden), kleine kofferbak, touwtjes om de hoedenplank op te lichten als je de achterklep open doet moet je apart kopen (?!), radio zoals geleverd klinkt voor geen meter (oplossing: in de deuren eenvoudige boxen bijplaatsen, kosten ongeveer 120 Euro), geen afsluitbare vakken/open handschoenenkastje. Dit is zeker een interessante auto voor ons. Leverbaar met alles wat we er op willen. Leuk!

Onze nieuwste aanwinst

Twee straten verderop wordt een huis verbouwd. Vorige week zag ik een vrachtwagen met kraan pallets met stenen in de tuin zetten en kort daarna een afvalcontainer. Elke dag veranderd er wel iets. Gisteren zag ik bijvoorbeeld twee velux-ramen in de container staan en moest ik denken aan ons velux-raam waarvan de kitranden afbrokkelen. Misschien zat er een zelfde maat bij? Geen tijd om te kijken/vragen toen. Toen ik een paar uur later er weer voorbij reed lagen er twee zonnepanelen naast de container en was er iemand aan het grasduinen in de container, een busje stond klaaar om spul mee te nemen. Tja, zonnepanelen vind ik erg interessant, dus voordat ik bij ons huis was ben ik omgekeerd en heb aangebeld om te vragen of ze die zonnepanelen weg deden. Nou zei die meneer ik wilde ze eigenlijk op marktplaats zetten maar je mag ze voor X Euro meenemen. Een beetje voorzichtig ben ik wel dus wilde ik eerst even kijken of ik meer informatie over die panelen kon vinden (Duosun van Ubbink). Die meneer had geen haast dus vond het geen bezwaar als ik eerst ging onderzoeken. We hebben de zonnepanelen toch eerst maar even bij die meneer in tuin gezet zodat we zeker wisten dat ze er morgen ook nog zouden staan.
Vandaag zei mijn man echter, waarom koop je ze niet gewoon. X Euro is geen geld en ik vind het wel leuk om daar aan te sleutelen. Afijn, zo geschiedde. Ziehier onze nieuwste aanwinst: Ze staan nu zo dat ik morgen de stekker in de berging in de carport kan aansluiten. Duimen dat ze het doen...

maandag 12 oktober 2009

Zon

Toen we in september een weekendje naar Terschelling gingen reden we via Flevoland naar de boot in Harlingen. Onderweg kwamen we een allerleukst wegrestaurant tegen. Nu weet ik dat dit een inzinnige tegenstelling is, want wegrestaurants zijn in mijn ogen alleen goed om even te gaan plassen en misschien iets te drinken maar het eten is nog slechter dan in een snackbar (of spreekt hier mijn 'VanderValkcomplex'?). Dit was dus een LEUK wegrestaurant: haje wegrestaurants aan de A6. Ze hebben er allerlei biologische drankjes en maken hun eten zoveel mogelijk met biologische ingrediënten, daar ben ik erg gevoelig voor. Bij de ingang (vlak bij de toiletten :-)) hadden ze allerlei vogelvoeder'apparaten' hangen. Nu heb ik vorig jaar een voerderaar van de vogelbescherming gekocht (voor zaadjes), maar deze kon ik niet laten liggen (voor pinda's, dus dat past leuk!). Ik vind 'm erg vrolijk en nu vanochtend de zon zo lekker scheen dacht ik er ook aan dat ik 'm nog op mijn blog wilde zetten. Hier is íe:
Binnenkort ga ik 'm vullen en mag íe in de tuin.
Overigens zijn we op de terug- weg van Harlingen gestopt bij het broertje aan de andere kant van de A6 en daar hebben we heerlijk gegeten. Ik had mosterdsoep met zalmstukjes en doradefilet met pasta, allebei heerlijk, met daarbij een biologisch frisdrankje. Je kan er overigens ook wandelen en zelfs logeren aan het water. Dat doen we misschien een andere keer. Jammer dat ze alleen in het noorden zitten...

zondag 11 oktober 2009

Wasmachinemonteur II

/zet monteurspet af... Zo de wasmachineklep doet het weer normaal :-D Het scharnier voor de wasmachinedeksel was vrijdag per post aangekomen en heb ik zojuist gemonteerd.
In eerste instantie zat er 1 klein onderdeeltje bij het scharnier waarvan ik niet wist wat ik daar mee moest, maar gaandeweg kwam ik er achter dat dit plastic pinnetje gebruikt werd om het scharnier van de deksel te verbinden met een gasveer. Vandaar dat ik het deksel toen het bijna dicht was uit m'n handen liet vallen. Zonder gasveer die dan wordt ingeschakeld lijkt de deksel veel zwaarder.
Voor de goede orde moet ik wel even melden dat ik het plastic kabelgootje dat naast het scharnier zit dat dik 50 Euro kost niet heb vervangen, maar het kapotte gootje (door mijn lief) met plakband aan het nieuwe scharnier heb vast laten maken. Dat vind ik dus echt schandalig dat zo'n lullig stukje plastic zo duur is! Afijn, ik ben misschien een half uurtje bezig geweest om het scharnier te monteren, kosten voor het scharnier + verzending 36 Euro. Om het een monteur te laten doen, had het minimaal 200 Euro gekost. Uitgespaard zeker 164 Euro!

Courgettecake ?!

Vorige week kregen we wederom courgette in onze Odin combi-tas. De vorige keer dat we courgette in de tas hadden maakten we Courgetteschotel met champignons en pesto, wat eigenlijk alleen smaakte naar de kaas die we op de schotel hadden gestrooid. Mijn 'angst voor vieze courgette' was hierdoor danig afgenomen. We zaten echter wel weer met een courgette waar iets mee moest; tijd om het Odin receptenboek te raadplegen. Deze keer werd het Canadese courgettecake; cake met geraspte courgette erdoor. Nou ben ik helemaal geen cakemaker (of eter, meestal vind ik er weinig aan) en onze oude cakevorm had ik blijkbaar weg gedaan, maar nog geen nieuwe gekocht :-/ Dus stond ik daar in de keuken met cakedeeg helemaal klaar, zonder cakevorm. Gelukkig hebben wij het getroffen met onze buren, dus een cakevorm was zo geleend en kon de cake de oven in. Al snel begon het heerlijk te ruiken en na enige afkoeling proefden mijn lief en ik de eerste stukjes nog warme cake: heerlijk! Een stevige, beetje natte cake waarin je geen spoortje courgette proeft (zelfs mijn schoonmoeder vond 'm lekker en zij houdt niet van cake zegt ze) :-) Dit recept is dus zeker voor herhaling vatbaar. Moeten we wel ff een cakevorm kopen natuurlijk; de geleende cakevorm ging voorzien van een aantal plakjes cake weer terug naar de buren. En de courgetteangst? Die slinkt gestaag.

donderdag 8 oktober 2009

Winterslaap onderbroken :-)

Al iets meer dan een week begint mijn lichaam winterslaapneigingen te vertonen. Ik slaap per nacht zo'n twee uur meer, ik merk dat ik minder energie heb en als ik 'sochtends wakker word kan ik zonder probleem in bed blijven liggen en gedachtenloos naar het plafond liggen staren (zonder dat ik geniet van mijn lekker warme bed). Vooralsnog zie ik dit met lichte verbazing aan, het is meer lichamelijk dan geestelijk gelukkig, alhoewel ik tijdens dat ik dit type wel een lichtbad neem, want uit ervaring weet ik ondertussen dat ik meer licht nodig heb als mijn winterslaapneigingen beginnen.
Vanochtend lag ik 'ins blaue hinein' te staren toen ik een dieselauto hoorde stoppen, de motor werd afgezet en een schuifdeur ging open; weer een pakje voor de overburen dacht ik, alleen zet deze gelukkig de motor wel af. Totdat ineens onze deurbel ging en ik mijn badjas aan moest schieten om naar beneden te draven en de voordeur open te doen (de bezorgers van tegenwoordig zijn over het algemeen heel snel weer weg na het aanbellen).Toen stond daar een meneer met een mooi boeket en nadat ik had bevestigd dat het boeket inderdaad aan mij was geadresseerd ging ik met het boeket naar binnen. Het bleek van mijn ouders te zijn, een bedankje voor het (een paar dagen) verzorgen van mijn moeder tijdens mijn vaders vakantie. Wat leuk, lief etc. en een welkome onderbreking van (de aanloop naar) mijn winterslaap! Nadat ik het boeket in een vaas had gezet heb ik toch ook maar even gebeld met mijn acupuncturiste voor een afspraak.

Wasmachinemonteur e.a.

Vandaag was ik even wasmachinemonteur. Enige dagen geleden brak het rechtscharnier van de deksel van onze (bovenlader)wasmachine af. Mijn lief zei 'ach het gaat nog wel. Met beleid hanteren', maar toen ik gisteren de deksel dicht deed om de wasmachine aan te zetten voelde de deksel ineens zo zwaar dat ik hem niet op kon vangen en ging 'ie dus helemaal stuk :-/
Na een telefoontje met Miele waar ik aanwijzingen kreeg waar ik de schroefjes kon vinden om de boel te demonteren ging ik op onderzoek uit. Als ik een monteur moet laten komen zou het €200 gaan kosten en aangezien ik best wel technisch ben aangelegd (al zeg ik het zelf) ga ik toch minstens zelf kijken wat ik kan doen.
Tijdens het onderzoek heb mooi alle losse plastic stukjes van de naastliggende (ook kapotte) plastic geleider van draden weg kunnen halen en het loze deel van het metalen scharnier in de dicht-stand gezet. Het deksel gaat nu weer redelijk probleemloos open en dicht, maar voelt natuurlijk erg zwaar omdat het niet meer ondersteund word aan één kant. Dat metalen scharnier vervangen moet ik zelf wel kunnen en ik heb het meteen (na overleg met mijn lief) besteld. Morgen of overmorgen wordt het scharnier bezorgd dus dan verder...
Nu zet ik mijn koksmuts op en ga kijken welke ingrediënten ik moet gaan kopen om de broccolisoep en de cake met courgette te kunnen maken.

woensdag 30 september 2009

Oppepper

Deze leuke kaart kreeg ik als oppepper van een medebookcrosser. Hij staat in de buurt van mijn pc en ik kijk er vaak naar. Ik vind 'm zo leuk dat ik 'm hier wil bewaren.

dinsdag 22 september 2009

Eerste oogst uit eigen tuin

Een tijdje geleden heb ik winterpostelein gezaaid. Een paar dagen geleden leek het oogstbaar. Het smaakt een beetje als sla, dus heb ik gisteren de eerste helft door mijn salade gegooid. Een beetje apart die sprietjes, een beetje als gras, verder prima. Vandaag de tweede oogst, het lieveheersbeestje heb ik laten zitten :-)

zaterdag 19 september 2009

Zolderkozijn 43*100 cm

Hmm, hoe zal ik dit aanpakken; van binnenuit een kozijn aan de buitenkant verven?
Eerst maar de rand onder dat metalen stuk met de kwast, dan buitenkant met de kwast de rand en roller voor de rest en dan de binnenkant... Heel voorzichtig langs de metalen rand, oeps verf erop. Doekje erbij, zo gaat het goed. Hoe wring ik mezelf in zo'n bocht dat ik met de kwast die rand netjes kan doen.... Ppfff, ik heb helemaal geen buikspier oefeningen nodig als ik verf! Ok, de binnenhoekjes met de kwast. Niet te dik, ja zo gaat íe goed. Whiiee, met de roller de binnenkant. De bovenrand en eerste binnenzijkant gaan vlot, nu de andere kant. Waar plakt m'n haar toch steeds aan vast? Oh, oh, verf in m'n haar :-\ Snel de haargootjes uit de verf rolleren, verder met de andere kant. Oeps, m'n elleboog staat in de geverfde rand; ff de elleboogafdruk dichtrolleren. Gggrr, laat m'n haar los! Onderrandje rolleren, klaar. Verfspullen naar beneden voor een ander stuk. Toch nog ff kijken. Oeps wel erg over de metalenrand gerollerd, poetsen met het doekje... Oeps, verf van het kozijn meegenomen. In draf naar beneden om kwast kwast en roller te halen, in galop de trap weer op ;-) Heel voorzichtig randje verf met de kwast. Eeks, arm op het natte kozijn... gggrrr, laat m'n haar los! Rollerderoller. Hè, hè, het zit er op; op het kozijn en op mij :-\ Morgen de tweede laag...

vrijdag 18 september 2009

Huisschilder

Ik krijg het bijna niet uit mijn strot als ik als beroep huisvrouw moet zeggen. Ja ik ben vrouw, maar ik kom best buitenshuis :-P Verder ben ik niet alleen poetsvrouw, maar ook administrator, planner, chauffeur (zolang mijn lief zijn rijbewijs nog niet heeft), tuinier, kok, trouble shooter, manusje van alles, etc. Deze dagen ben ik huisschilder.
September is een mooie maand voor buitenschilderwerk heb ik gemerkt, niet te warm niet te koud en niet te vaak regen. Vorig jaar hebben mijn lief en ik in zijn septembervakantie een aantal kozijnen en betonranden van ons huis geschilderd. We hadden de betonrand onder het ienieminie zolderraampje één keer geschilderd en die moest eigenlijk nog een keer. De hor van dat raampje zat daarvoor niet meer vastgeschroefd en daarom kon het raampje niet onbewaakt openstaan voor het geval onze kat er tegen aan zou gaan staan en met hor en al op het dak van de carport zou belanden. Hoog tijd om die betonrand ff af te maken. Tja, dan ben ik zo iemand die het zonde vind voor zo'n klein stukje een kwast en roller te verbruiken nog afgezien van de hoeveelheid verf die je met het verfbakje weggooit. Dus toen ik toch met de betonverf aan de slag moest ben ik meteen maar de (de enige op grondniveau) betonrand onder het huiskamerraam gaan schuren (en gaten dichtplamuren). Van het één komt het ander, dus vandaag verf ik de betonrand onder het huiskamerraam voor de tweede keer en dan ook meteen het kozijn van het zolderraampje voor het eerst en de (relatief lage) dakgoot van de carport die ook dringend wat verf nodig heeft. Morgen ben ik dus ook nog zoet (tweede laag kozijn en dakgoot) en daarna is mijn taak als huisschilder weer even klaar :-) Wel hoog tijd om een schilder te regelen voor de eerste etage en dakgoten /me zet andere pet op 8-D

woensdag 16 september 2009

104 km in 2 dagen

Afgelopen weekend brachten mijn lief en ik door op het eiland Terschelling. De auto meenemen op de veerboot is een kostbare zaak en bovendien zijn er niet veel wegen, maar meer fietspaden. Ik zag een beetje op tegen de 10 km die we naar het hostel moesten fietsen op vrijdagavond en de (tegen)wind. Een luidruchtige brommer was ook geen optie, tevens omdat mijn lief geen brommer/motorrijbewijs heeft. Entree de electrische fiets...
In tegenstelling tot de fietsen met benzinemotortje waarbij je je lekker kan laten rijden zonder te trappen, geeft de electrische fiets trapassistentie (je trapt wel maar het is lichter door assistentie van de electromotor). 'Gewapend met' electrische assistentie en opladers vertrokken we op vrijdagavond richting naar de hostel. Heel goed te doen die 10 km :-) In de hostel hadden ze voor onze fietsen een stopcontact. De volgende twee dagen hebben we behoorlijk wat afgefietst, 104 km om precies te zijn. Een hele plezierige manier van fietsen!

dinsdag 15 september 2009

Andere ochtendspits

Normaal gesproken houdt mijn ochtendspits in dat mijn lief en ik tegelijk in de badkamer willen zijn, maar vanochtend stond ik voor kwart over 7 al drie keer met de auto in de file.
Toen vanochtend om half 6 de wekker van mijn lief af ging ben ik even opgestaan om naar de wc te gaan. 'Het regent' was de melding van mijn lief toen we elkaar in de gang tegenkwamen en een kusje gaven. Rond deze tijd betekent dat dat ik moet afwegen of ik mijn lief met de auto naar het station rijdt (en dat hij vroeg thuis gaat zijn) of dat ik mijn lief op de eerste bus laat wachten (en dat hij flink later thuis gaat zijn). Eenmaal weer in bed bleek dat slapen toch niet meer zou gaan lukken, dus was ik al aan het opstaan toen mijn lief zachtjes de slaapkamerdeur open deed om te vragen of ik hem naar het station wilde rijden. Ik sprong in mijn kleren, zette mijn bril op en greep pod en een appel om rond 10 voor 6 in de auto te stappen.
'De trein gaat om 5 over 6' was de melding; doorrijden dus. Het was nog rustig op de weg, dus om 6 uur waren we op het station. 'Oh, oh, er is iets met de treinen'; dit betekent 'Rij je me naar m'n werk?'. Terwijl mijn lief op zoek ging naar meer informatie las ik 'Gebroken bovenleiding tussen Arnhem en Ede-Wageningen' al knagend op mijn pre-ontbijtappeltje. Dat ziet er niet naar uit dat er een trein ging rijden voorlopig, dan maar naar Arnhem rijden dacht ik, dat scheelt weer (hoef ik niet helemaal naar Nijmegen). Lief kwam weer in de auto zitten, kreeg de melding dat ik 'm naar station Arnhem zou brengen waarna ik koers zette naar de N224. Onderweg keek mijn lief met zijn telefoon op internet om aldaar te lezen dat er voorlopig ook geen trein van Arnhem naar Nijmegen zou gaan vertrekken (die stonden waarschijnlijk vast in Veenendaal - de Klomp). Afijn, in plaats van over de A12 Arnhem in te rijden reed ik dan maar meteen de A12/afslag A50 op. File bij de bruggen natuurlijk en iets na half 7 kon mijn lief verder (ondertussen droog) wandelend naar zijn werk. Pod aangesloten en met muziek ging ik weer op pad. Op de terugweg bij de bruggen en aansluiting met de A12 kort in de file gestaan. Rond kwart over 7 was ik weer thuis (met 'gewassen' auto want in Ede regende het nog:-)). Dat was eens een andere ochtendspits, met dank aan het weer, mijn lief en Mr. Micra.

zaterdag 8 augustus 2009

Onze eerste combi-tas

'Kheb vaak in de natuurwinkel staan kijken naar de groente- en fruittassen en altijd gedacht dat het nix voor mij was. Toch heb ik de sprong gewaagd en heb afgelopen dinsdag onze eerste combi-tas opgehaald bij de plaatselijke natuurwinkel. Ze doen niet zo strak aan het abonnement, dus ik kan op elk moment stoppen of een andere tas bestellen.
Op de foto een glas sinaasappel-kruisbessensmoothie met het fruit dat in de tas zat. Heerlijk! Dit waren de eerste kruisbessen die ik proefde; ik ben benieuwd wat voor groente en fruit we nog gaan krijgen dat ik nooit eerder gegeten heb :-)

maandag 3 augustus 2009

Gisteren geplant

Het regende behoorlijk gisterochtend en aangezien ik niet wist hoe lang dat ging duren schoot ik dus zodra het droog was naar buiten om de zaterdag bij de Hof van Twello gekochte groenteplantjes in de tuin te zetten. Ik heb ze her en der in de tuin tussen de andere planten gezet. Na drie broccoli-, 2 bloemkool- en 1 andijvie-plantje(s) ging het weer regenen dus moest ik mij binnen terugtrekken. De plantjes kregen wel meteen lekker water (lees stortbui) op hun nieuwe stekje :-) Een paar uur later waren de andere twee andijvieplantjes en de laatste 3 ijsslaplantjes aan de beurt.
Ons vogelbeest houdt voor ons een wakend oog op de broccoli-plantjes :-) Natuurlijk moet ik elke dag even kijken hoe het gaat. Ze stonden er nog hetzelfde bij vandaag...

donderdag 30 juli 2009

Phoenicurus ochruros gibraltariensis

Ja ja, een hele mond vol latijn voor een klein senuwe vogeltje ;-P
Al meerdere zomers horen we regelmatig een vogel die een bijzonder geluid maakt: teck-teck-teck. Ik wordt er soms wakker van zo hard gaat íe tekeer (zou íe soms op de vensterbank van de slaapkamer zitten?). Enniewee, deze zomer hebben we 'm in het vizier gekregen. Niet dat je 'm op de foto krijgt want hij is nogal schuw en nerveus en constant in beweging. Wat opvallend is aan dit vogeltje is zijn felle staart, daardoor had ik het vermoeden dat het niet een huis-tuin-en-keuken vogeltje was. Het is een Europese Zwarte Roodstaart in het Nederlands, ook al vind ik z'n staart meer dieporanje. Die staart valt heel erg op als íe vliegt en als hij zit maakt hij er wipbewegingen mee. Onze vlinderstruik vind íe het einde, hij komt eerst kijken, vliegt als een kolibrie stil op z'n plaats en pikt dan een lekker vlindertje uit de struik en dat alles in nog geen drie seconden.
Je hoort meteen als íe in de buurt is door zijn hard tikkend geluid dat hij maakt. Sully is dan meteen alart, duikt in de aanvals/sluipstand en kijkt 'm strak aan. Zo weet ik waar ik moet kijken als ik 'm wil zien. Vandaag heb ik voor het eerst het beest op de foto gekregen, dat is nogal een klus want als je beweegt schiet íe al bij de buren in de tuin. Lekker ver weg dus en ondanks veel megapixels van de camera is íe vaag.

Vandaag gezaaid

Ik loop al een hele tijd met het idee in mijn hoofd om groente in de tuin te zetten. Nu moest het er dan maar van komen, maar omdat ik zo laat ben is de keuze natuurlijk beperkt. Zaadjes Winterpostelein vond ik in de natuurwinkel. Lust ik dat? Geen flauw idee, ff recept op internet zoeken tegen de tijd dat het 'klaar' is :-) Waar in de tuin? Geen flauw idee: potten dus! Compostaarde in de potten, zaadjes erbij, beetje afdekken. Hmm, leuk om op m'n blog te zetten weet ik meteen wanneer ze gestart zijn. Fotootje maken:
Foto bijsnijden voor blog; heu..., ik geloof dat ik met bril scheef door de camera kijk want die potten stonden toch echt helemaal in beeld toen ik ze fotografeerde :-P

zondag 19 juli 2009

Bezige handen

Ik heb iets nieuws gevonden om mijn handen bezig te houden tijdens het tv-kijken: theezakjes vouwen. Overigens lijkt het meer op 'hoorspel' luisteren, af en toe kijk ik even op. Vandaag heb ik dit vormpje gemaakt:

Vlinders

Er komen een boel vlinders op bezoek bij de vlinderstruik en lavendelplanten in onze tuin. Ik wordt vaak verleid om ze te fotograferen en ik moet zeggen dat ze best goed meewerken en vaak rustig blijven zitten terwijl ik met het fototoestel klooi ;-) Hieronder de 'vangst' van deze week.
Hier links nog een foto van mei, die vlinder dacht 'ik ga gewoon op d'r hand zitten :-P'. Moet je kijken wat een mooie kleur haartjes die vlinder op z'n lijfje heeft...

woensdag 15 juli 2009

Mijn eerste theezakjesknutselwerkje

Voor de scrabblelaars onder ons een nieuw lang woord: theezakjesknutselwerkje. Ik betwijfel of het op het bord pas maar afijn... Tadaaaaah, mag ik presenteren mijn eerste theezakjesknutselwerkje sinds jaren:
Ik ben meteen maar lekker ingewikkeld gaan doen, ik was al heel lang uitgekeken op de eenvoudige vouwsels. Bij de kringloopwinkel waar ik sinds een paar maanden als vrijwilliger werk, vond ik een leuk boekje. Gisteren een paar proefvouwsels gemaakt (niet eens dezelfde vormen als ik nu heb gebruikt) en vanmiddag na het werk met wat tv op de achtergrond heb ik dit doosje in elkaar geflanst. Nooit geweten dat je met theezakjes ook doosjes kunt maken. 'Tis wel een kleintje natuurlijk (3,6 x 3,6 cm is de deksel). Jippie, ik heb er weer zin in!

maandag 13 juli 2009

Bij op lavendel

Ik kan niet zeggen dat ik ooit enthousiast ben geweest over bijen, ik schrok vaak van hun gezoem. Tegenwoordig kan ik rustiger naar ze kijken en heb ik zelfs lol gehad met het fotograferen van deze bij.
Ik zat zo ongeveer in z'n gezicht met de camera, maar hij bleef rustig snoepen van de lavendel. Ik heb 'm vriendelijk bedankt toen ik klaar was :-)
Oh ja, toen ik dacht dat ik klaar was kwam hij op mijn been zitten om zich te poetsen (test met filmpje, dat kan onze camera ook!) P.S. het uploaden van het filmpje lukt niet dus graag ff geduld totdat ik een alternatief heb gevonden (linkje naar utube denk ik).

zaterdag 4 juli 2009

Wow wat scherp!

We hebben nog niet zo lang een nieuwe Panasonic FX-37 camera en vandaag maakte ik daar deze foto mee. Ik weet niet of het op de bijgaande geuploade foto te zien is maar op het origineel kan ik de haartje tellen op de vlinder. Wat een scherpte!