maandag 18 mei 2009
vrijdag 15 mei 2009
Bloemnijd
Ja hé, wat die roos kan kan ik ook dacht één van onze Clematis Perle d'Azur planten! De bloem is al niet meer zo vers op deze foto (ik zag 'm gisteren pas) maar dat vind ik niet erg. Ik vind het heel bijzonder dat er sowieso een bloem aan de plant zit. Al drie jaar staan de planten in de tuin en tot nu toe kan ik de bloemen die er aan hebben gezeten op één hand tellen (per plant). Dus 'welkom bloempje!'
vrijdag 8 mei 2009
De eerste roos van het jaar
Onze Winchester-cathedral roos heeft er zin in dit jaar en liet vandaag z'n eerste bloem zien. Deze roos ruikt
heerlijk en heeft daarom reeds diverse keren mijn neus van dichtbij mogen bewonderen :-)De mieren vinden deze roos ook leuk en komen gezellig de luizen melken. Het eerste lieveheersbeestje heb ik vandaag ook gezien, die komt natuurlijk voor een lekker luizenhapje!
woensdag 6 mei 2009
T'ai chi
Sinds december vorig jaar ben ik weer begonnen T'ai chi quan te beoefenen. Elke maandagmiddag ga ik naar de les en heb ik de 24 bewegingen-vorm geleerd.Eind maart ben ik een weekend op stilte retraite gegaan in het St. Willebrord klooster in Doetinchem. Daar deden we dagelijks een aantal malen Qiquong en meditaties. Zo superrelaxed als ik na dat weekend was ben ik nog nooit geweest! Het weekend zelf merkte ik de ontspanning niet zo, maar op weg naar huis en thuis was het verschil heel duidelijk. Wat een weekendje al niet te weeg kan brengen. Sindsdien probeer ik dagelijks tijd te maken voor een kwartiertje t'ai chi. Even een rustpuntje in de dag, heerlijk!
zaterdag 11 april 2009
Leven zonder koelkast
Onze koelkast in nu 9 dagen stuk en het duurt nog zeker 5 dagen voordat de monteur een nieuwe schakelaar er in komt zetten. Twee weken zonder koelkast dus. Ramp? Veel minder dan ik had kunnen denken.
In eerste instantie had ik het niet eens in de gaten totdat de druiven en kaas gingen schimmelen. Tot gisteren heb ik geen vervangende koeling gepoogd te zoeken, het meeste van wat in de koelkast staat gebruik ik zelden. Er kan ook veel in de diepvries wachten tot we het eten. Koud pilsje voor lief een kwartier in de diepvries (wel klokje zetten want de boel moet niet kapot vriezen). Voor de salades die ik bijna elke dag eet tegenwoordig moet ik bijna dagelijks even de supermarkt in. Toch wilde ik voor de paasdagen een stukje kaas en vruchtensap hebben. Dat staat nu in ons schuurtje op de betonnen vloer, die is lekker koel. Wat een avontuur :-)
In eerste instantie had ik het niet eens in de gaten totdat de druiven en kaas gingen schimmelen. Tot gisteren heb ik geen vervangende koeling gepoogd te zoeken, het meeste van wat in de koelkast staat gebruik ik zelden. Er kan ook veel in de diepvries wachten tot we het eten. Koud pilsje voor lief een kwartier in de diepvries (wel klokje zetten want de boel moet niet kapot vriezen). Voor de salades die ik bijna elke dag eet tegenwoordig moet ik bijna dagelijks even de supermarkt in. Toch wilde ik voor de paasdagen een stukje kaas en vruchtensap hebben. Dat staat nu in ons schuurtje op de betonnen vloer, die is lekker koel. Wat een avontuur :-)
donderdag 26 maart 2009
Lente inside
Zes paar dagen geleden begon officieel de lente. Ondertussen roert maart zijn staart en geeft ons nachtvorst, heerlijke zonnige dagen, bakken met regen, warme nachten van 10 graden, ijskoude wind en zelfs hagel. Vandaag giet het wederom, dus vandaag geniet ik van de narcissen die mijn man voor zijn verjaardag kreeg. Wij hebben 'lente inside', nu buiten nog...
woensdag 25 maart 2009
Windunie
zondag 25 januari 2009
Opbrengst één jaar zonnepanelen
Vandaag is het precies één jaar geleden dat we 600 Wp aan zonnepanelen lieten bijplaatsen, sindsdien meten we wat de zonnpanelen leveren en wordt wat we terugleveren ook gesaldeerd. De opbrengst van onze in totaal 792 Wp aan zonnepanelen na 1 jaar is 673 kWh waarvan we 235 kWh hebben teruggeleverd.
Dit wat het KNMI zei over het aantal zonuren in 2008:
'2008 was een zeer zonnig jaar met gemiddeld over het land 1794 uren zonneschijn tegen 1527 uren normaal. In De Bilt werden 1735 zonuren geregistreerd tegen 1527 uren normaal.
Mei was niet alleen warm maar ook voor wat betreft zonneschijn dit jaar de spraakmaker, met maar liefst 274 zonuren tegen 209 normaal. De eerste tien dagen van mei waren zelfs de zonnigste in tenminste een eeuw. Ook december verliep zeer zonnig. In De Bilt was het met 85 zonuren de zonnigste decembermaand sinds 1901.'
Dit wat het KNMI zei over het aantal zonuren in 2008:
'2008 was een zeer zonnig jaar met gemiddeld over het land 1794 uren zonneschijn tegen 1527 uren normaal. In De Bilt werden 1735 zonuren geregistreerd tegen 1527 uren normaal.
Mei was niet alleen warm maar ook voor wat betreft zonneschijn dit jaar de spraakmaker, met maar liefst 274 zonuren tegen 209 normaal. De eerste tien dagen van mei waren zelfs de zonnigste in tenminste een eeuw. Ook december verliep zeer zonnig. In De Bilt was het met 85 zonuren de zonnigste decembermaand sinds 1901.'
zondag 18 januari 2009
Nieuwe douchekop, meer waterbesparing :-)
Onze Grohe douchekop stond op instorten na bijna vijf jaar gebruik. Er kwam niet alleen water uit de kop maar ook een steeds sterker straaltje uit de naad op de handgreep :-0 Hoog tijd voor een nieuwe douchekop dus.Afgelopen vrijdag hebben we (natuurlijk) een waterbesparende douchekop gekocht en meteen gemonteerd. Bij deze Grohe douchekop zaten maar liefst twee waterbegrenzertjes, één tot 25 liter/minuut en de ander tot 9,4(?) liter/minuut die je zelf kan plaatsen. We besloten eerst die van 9,4 er in te zetten, we konden altijd nog terug naar die andere tenslotte. Mijn man moest er even aan wennen, iets minder water dan hij normaal gebruikt, maar niet veel. Tot mijn aangename verrassing gebruik ik al minder dan 9,4 liter/minuut. Blij :-D
donderdag 15 januari 2009
Gelezen in 2008
In 2008 las ik 73 boeken (waarvan 11 boekringen) van mijn 'boekenberg':
73. The lady chapel by Candace Robb
72. De woorden van zijn vingers van Marian De Smet
71. The story of B by Daniel Quinn
70. The little book of christmas by Jennifer Mulherin
69. The apothecary rose by Candace Robb
68. Een ter dood veroordeelde, een vriend van John Elsken, Gea Knol
67. Wieg me zachtjes van Judith Kelly
66. De blinddoek van Siri Hustvedt
65. My place by Sally Morgan granted wish book
64. Het levende bewijs? Het verhaal van een tegendraadse patiënt van Michael Gearin-Tosh
63. Het meisje met de negen pruiken van Sophie van der Stap
62. De jeugd van Little tree van Forrest Carter
61. The most wanted by Jacquelyn Mitchard
60. Bloemen voor Ada Harris van Paul Gallico
59. Night tales by Nora Roberts
58. A ruling passion by Judith Michaels
57. Mediterranean caper by Clive Cussler
56. Fresh air by Charlotte Vale Allen
55. Transit van Hella S. Haasse
54. Rising sun by Michael Crichton
53. Disgrace by J. M. Coetzee
52. I heard the owl call my name by Margaret Craven
51. The kite runner by Khaled Hosseini
50. The deep end of the ocean by Jacquelyn Mitchard
49. Droomnachten van Gail Tsukiyama
48. Witches, midwives and nurses, a history of women healers by Barbara Ehrenreich and Deirdre English
47. The five people you meet in heaven by Mitch Albom
46. Gesluierd door Afghanistan van Ana Tortajada
45. Middelsex by Jeffrey Eugenides
44. Pastoral by Nevil Shute
43. Seintje van boven van Annemiek Paping
42. Met de kat naar bed van Mike Resnick
41. The boy next door by Josie Lloyd & Emlyn Rees
40. After the quake by Haruki Murakami
39. Light a penny candle by Maeve Binchy
38. The last hours of ancient sunlight by Thom Hartmann
37. The ranch by Danielle Steel
36. A stranger is watching by Mary Higgins Clark
35. Inge en Mira van Marianne Fredriksson
34. The Pelican brief by John Grisham
33. All that remains by Patricia Cornwell
32. Een nieuwe aarde van Eckhart Tolle
31. Harry Potter and the order of the Phoenix by J.K. Rowling
30. De kunst van het onthaasten van Pierre Sansot
29. I'll be seeing you by Mary Higgins Clark
28. Dagboek van een poes van Remco Campert
27. Alles is heimwee van Toon Hermans
26. Het verhaal van V, Het boek dat begint waar De vagina monologen ophouden van Catherine Blackledge
25. The hunt for Red October by Tom Clancy
24. Airframe by Michael Crichton
23. Body of evidence by Patricia Cornwell
22. Night prey by John Sandford
21. Secret star by Nora Roberts
20. Ode aan de fiets van diverse auteurs
19. Descent from Xanadu by Harold Robbins
18. Harry Potter and the goblet of fire by J.K. Rowling
17. Captive secrets by Fern Michaels
16. Mina & mijn moeder van Marijn van Nieuwer-Amstel
15. Harry Potter and the prisoner of Azkaban by J.K. Rowling
14. Dochter van de nomaden van Waris Dirie
13. Mijn woestijn van Waris Dirie
12. The Amber Spyglass (His Dark Materials, book 3) by Philip Pullman
11. The Subtle Knife (His Dark Materials, Book 2) by Philip Pullman
10. Harry Potter and the chamber of secrets by J. K. Rowling
9. Plain living by Catherine Whitmire
8. Schijndood van Simone van der Vlugt
7. Weerzien in Kenia van Corinne Hofmann
6. Het beest van Midas Dekkers
5. The glass lake by Maeve Binchy
4. Isobel's wedding by Sheila O'Flanagan
3. East, west by Salman Rushdie
2. The Anastasia Syndrome and other stories by Mary Higgins Clark
1. The Golden Compass (His Dark Materials, Book 1) by Philip Pullman
73. The lady chapel by Candace Robb
72. De woorden van zijn vingers van Marian De Smet
71. The story of B by Daniel Quinn
70. The little book of christmas by Jennifer Mulherin
69. The apothecary rose by Candace Robb
68. Een ter dood veroordeelde, een vriend van John Elsken, Gea Knol
67. Wieg me zachtjes van Judith Kelly
66. De blinddoek van Siri Hustvedt
65. My place by Sally Morgan granted wish book
64. Het levende bewijs? Het verhaal van een tegendraadse patiënt van Michael Gearin-Tosh
63. Het meisje met de negen pruiken van Sophie van der Stap
62. De jeugd van Little tree van Forrest Carter
61. The most wanted by Jacquelyn Mitchard
60. Bloemen voor Ada Harris van Paul Gallico
59. Night tales by Nora Roberts
58. A ruling passion by Judith Michaels
57. Mediterranean caper by Clive Cussler
56. Fresh air by Charlotte Vale Allen
55. Transit van Hella S. Haasse
54. Rising sun by Michael Crichton
53. Disgrace by J. M. Coetzee
52. I heard the owl call my name by Margaret Craven
51. The kite runner by Khaled Hosseini
50. The deep end of the ocean by Jacquelyn Mitchard
49. Droomnachten van Gail Tsukiyama
48. Witches, midwives and nurses, a history of women healers by Barbara Ehrenreich and Deirdre English
47. The five people you meet in heaven by Mitch Albom
46. Gesluierd door Afghanistan van Ana Tortajada
45. Middelsex by Jeffrey Eugenides
44. Pastoral by Nevil Shute
43. Seintje van boven van Annemiek Paping
42. Met de kat naar bed van Mike Resnick
41. The boy next door by Josie Lloyd & Emlyn Rees
40. After the quake by Haruki Murakami
39. Light a penny candle by Maeve Binchy
38. The last hours of ancient sunlight by Thom Hartmann
37. The ranch by Danielle Steel
36. A stranger is watching by Mary Higgins Clark
35. Inge en Mira van Marianne Fredriksson
34. The Pelican brief by John Grisham
33. All that remains by Patricia Cornwell
32. Een nieuwe aarde van Eckhart Tolle
31. Harry Potter and the order of the Phoenix by J.K. Rowling
30. De kunst van het onthaasten van Pierre Sansot
29. I'll be seeing you by Mary Higgins Clark
28. Dagboek van een poes van Remco Campert
27. Alles is heimwee van Toon Hermans
26. Het verhaal van V, Het boek dat begint waar De vagina monologen ophouden van Catherine Blackledge
25. The hunt for Red October by Tom Clancy
24. Airframe by Michael Crichton
23. Body of evidence by Patricia Cornwell
22. Night prey by John Sandford
21. Secret star by Nora Roberts
20. Ode aan de fiets van diverse auteurs
19. Descent from Xanadu by Harold Robbins
18. Harry Potter and the goblet of fire by J.K. Rowling
17. Captive secrets by Fern Michaels
16. Mina & mijn moeder van Marijn van Nieuwer-Amstel
15. Harry Potter and the prisoner of Azkaban by J.K. Rowling
14. Dochter van de nomaden van Waris Dirie
13. Mijn woestijn van Waris Dirie
12. The Amber Spyglass (His Dark Materials, book 3) by Philip Pullman
11. The Subtle Knife (His Dark Materials, Book 2) by Philip Pullman
10. Harry Potter and the chamber of secrets by J. K. Rowling
9. Plain living by Catherine Whitmire
8. Schijndood van Simone van der Vlugt
7. Weerzien in Kenia van Corinne Hofmann
6. Het beest van Midas Dekkers
5. The glass lake by Maeve Binchy
4. Isobel's wedding by Sheila O'Flanagan
3. East, west by Salman Rushdie
2. The Anastasia Syndrome and other stories by Mary Higgins Clark
1. The Golden Compass (His Dark Materials, Book 1) by Philip Pullman
maandag 22 december 2008
Bespaardouche
Onze waterbesparende douchekop lekt op de naad :-| Dus moeten we eigenlijk snel een nieuwe kopen, maar daar gaan we 't nu ff niet over hebben. Een waterbesparende douchekop is natuurlijk een leuk begin(netje), maar nu vond ik op internet een 'bespaardouche' (noem ik hem). Deze douche hergebruikt het warme water dat het putje in gaat. Zij adverteren met lekker lang douchen maar voor een normale douchesessie kan dit ook zeker interessant zijn. Ze hebben zelfs een kant en klare kabine die je neerzet zodat je niet je halve badkamer hoeft te slopen om het systeem te gebruiken. Een goed idee vind ik dit! Hij gaat in mijn map met interessante duurzame onderwerpen. N.B. niet plassen in deze douche ;-P
De woorden van zijn vingers
Dit prachtig geschreven boek van Marian de Smet kreeg ik als ringboek in de bus en heb ik in één dag uitgelezen. In de eerste journal entry (klik op boek) kun je in 'niet mijn woorden' lezen waarom het zo'n prachtig boek is, maar ik ben het er wel erg mee eens wat daar geschreven word. Een aanrader!
I am B, are you B ?
Recent las ik het tweede boek van Daniel Quinn, The story of B. Ondanks dat ik dit boek heel interessant, goed, positief vond had ik moeite om te beginnen met lezen en kreeg ik bijna het gevoel een beetje angst te hebben voor dit boek. Dit is niet zomaar een verzonnen verhaal, er worden 'problemen van onze cultuur' in besproken. Belangrijke zaken waarvan ik inzie dat er iets aan gedaan moet worden, waaraan ik ook mijn stukje zou kunnen bijdragen, maar die ook eng zijn, niet makkelijk om naar te kijken. Toch wil ik zeker iets gaan doen met deze kennis... In welke vorm kan ik dit doen ? Ik heb nog geen idee, er is iets in mij veranderd na het lezen van dit boek. I am B, are you B ?
donderdag 4 december 2008
Sinterklaas
We zijn er vroeg bij dit jaar, gisteren hebben we al pakjesavond gevierd met mijn schoonouders. Toen ik begon met pakjes 'verzamelen' legde ik een pakje op het dressoir, het werden er meer en langzaam maar zeker werd het een pakjeshoekje.Zo had ik er meer plezier van dan alleen het uitpakken, dus dat doe ik volgende jaar weer :-)
maandag 24 november 2008
Sneeuw
De afgelopen dagen hebben we een aantal sneeuwbuien gehad, alleen is overdag te temperatuur te hoog en blijft het niet liggen in onze achtertuin. Dus stapte ik gisteravond om even voor tienen de achterdeur uit en maakte zonder flits de volgende foto bij het licht van de huiskamer:
Mijn man zei later dat het misschien ook mooi zou zijn met flits, dus ging ik om kwart voor 11 weer op mijn slofjes naar buiten :-) Dat leverde onder andere deze foto op:
Dit is hetzelfde perkje van de andere kant, op de voorgrond ons vogelbeest met sneeuwlaag, het licht in de huiskamer had ik deze keer uit gelaten. Het geinige van flitsen is dat de sneeuwvlokjes ook meeverlicht worden. Ben benieuwd hoeveel sneeuw we deze winter nog gaan krijgen. Misschien een witte kerst dit jaar ?
zondag 2 november 2008
Natuurwerkdag 2008
1 november was het natuurwerkdag en waren mijn lief en ik ook weer van de partij. Dit jaar gingen we naar Landgoed eikenlust in Bilthoven om te helpen Amerikaase vogelkers af te zetten. Wat houdt dat in ? Neem een zaag en zaag alle bomen/boompjes Amerikaanse vogelkers om. Dit is een uitheemse boomsoort die inheemse plantensoorten verdringt en niet gewenst is in dit bos. We waren met twaalf dames en heren en hebben ons prima vermaakt! De heer en vrouw des huizes verwenden ons met koffie en koek bij aankomst, tijdens de pauze halverwege en heerlijke soep met broodjes na afloop waarbij we tevens werden getrakteerd op een stukje familie- en landgoedgeschiedenis. Wederom een geslaagde natuurwerkdag!P.S. Sorry voor de ontbrekende gezichten op de foto: een compromis tussen een leuke foto die ik graag wilde plaatsen en privacy voor mijzelf en andere deelnemers.
dinsdag 7 oktober 2008
De eerste keer...
Toen ik twintig jaar was kreeg ik een nieuw rijbewijs toen ik mijn motorrijbewijs haalde (ik had mijn autorijbewijs al twee jaar). Ik was gehaast om dat roze papiertje te halen en liet even snel een (vreselijke) pasfoto maken. Ik had er dus niet bij stilgestaan dat ik twintig jaar 'tegen die pasfoto moest aankijken' :-\Dit jaar was het tijd om mijn rijbewijs voor de eerste keer te verlengen. Een mooie kans voor een fatsoenlijke pasfoto op mijn rijbewijs :-) Gek idee trouwens, nu ben ik twee keer zo oud als toen...
Oh ja, dit voorjaar heb ik voor het eerst een blaastest 'mogen' doen. Op weg van het zwembad naar huis op een woensdagavond stonden ze te controleren. Hihi, ik had hoogstens wat chloorwater gedronken :-)
Gratis water
Vorige week heb ik 107 liter water uit de regenton gebruikt. Al sinds het aanleggen van de tuin is de regenton die bij het huis geleverd werd aangesloten en tot voor kort gebruikte ik dat water eigenlijk alleen om in de zomer af en toe de tuin te sproeien. Deze zomer heb ik echter op twee gieters na helemaal geen water gegeven aan de tuin. Deels omdat het een natte zomer was en deels omdat ik vind dat de tuin zichzelf moet kunnen redden (anders blijf ik water geven). Maar dat is een ander verhaal, nu even terug naar het water in de regenton.
Al een hele tijd zit in mijn hoofd een idee dat ik graag regenwater zou willen opvangen om bijvoorbeeld de toilet mee door te spoelen en (gedeeltelijk) de was mee te doen. Ik vind het zonde om daar drinkwater voor te gebruiken. Nu laat ik het badwater niet weglopen maar ik bad staan en schep ik emmers water daar uit om de wc door te spoelen tot het bad leeg is. Tegen de tijd dat het bad leeg is mag ik weer in bad :-) Maar omdat ik vaak olie in bad gebruik is dit water niet geschikt om de was mee te doen.
Dus kwam ik op het volgende idee: waarom geen water uit de regenton gebruiken om de was in te zetten (dus alleen bij het starten van de was). Het is namelijk relatief schoon water, het zand zakt naar de bodem van de ton, bladeren worden er eerder al uitgefilterd en eventueel 'klein spul' kan ik afvangen met een zeefje (maar dat is niet nodig geweest tot nu toe en zeker niet nadat ik de regenton een grote schoonmaakbeurt heb gegeven). Het was even experimenteren maar ongeveer twintig (!) liter water uit de regenton voorkomt dat de wasmachine water neemt om de was te doen. Bij het spoelen van de was neemt de wachmachine dan wel water uit de kraan, maargoed twinig liter vind ik best veel. Dat betekent twee keer lopen met een emmer en een volle 1 1/2 literfles. Vorige week heb ik bijgehouden hoeveel water ik eigenlijk uit de regenton heb gehaald: 107 liter dus! Nou kost water nix (onbegrijpelijk), maar het gaat mij om het idee. Laat de regen maar komen :-D

Al een hele tijd zit in mijn hoofd een idee dat ik graag regenwater zou willen opvangen om bijvoorbeeld de toilet mee door te spoelen en (gedeeltelijk) de was mee te doen. Ik vind het zonde om daar drinkwater voor te gebruiken. Nu laat ik het badwater niet weglopen maar ik bad staan en schep ik emmers water daar uit om de wc door te spoelen tot het bad leeg is. Tegen de tijd dat het bad leeg is mag ik weer in bad :-) Maar omdat ik vaak olie in bad gebruik is dit water niet geschikt om de was mee te doen.
Dus kwam ik op het volgende idee: waarom geen water uit de regenton gebruiken om de was in te zetten (dus alleen bij het starten van de was). Het is namelijk relatief schoon water, het zand zakt naar de bodem van de ton, bladeren worden er eerder al uitgefilterd en eventueel 'klein spul' kan ik afvangen met een zeefje (maar dat is niet nodig geweest tot nu toe en zeker niet nadat ik de regenton een grote schoonmaakbeurt heb gegeven). Het was even experimenteren maar ongeveer twintig (!) liter water uit de regenton voorkomt dat de wasmachine water neemt om de was te doen. Bij het spoelen van de was neemt de wachmachine dan wel water uit de kraan, maargoed twinig liter vind ik best veel. Dat betekent twee keer lopen met een emmer en een volle 1 1/2 literfles. Vorige week heb ik bijgehouden hoeveel water ik eigenlijk uit de regenton heb gehaald: 107 liter dus! Nou kost water nix (onbegrijpelijk), maar het gaat mij om het idee. Laat de regen maar komen :-D
woensdag 1 oktober 2008
Gezellig :-)
vrijdag 19 september 2008
Sokkenwol :-D
Gisteren hebben we een dagje Alkmaar doorgebracht en aan het eind van de dag met ijsje in de hand op weg naar het station zag ik een 'wolwinkeltje'. Ondanks het ijsje ben ik naar binnen gelopen en vond deze mooie sokkenwol! Het wordt een soort patroontje als je het breid. Nu kan ik niet breien, maar daar heb ik iets op gevonden. Een vriendin breidt sokken en ik maak/bind een schrift/boek voor haar. Leuke ruil toch ?!
woensdag 27 augustus 2008
Bureaustoelen

Al een tijd geleden kregen we twee gebruikte bureaustoelen van mijn man z'n werk en nu zijn we er eindelijk aan toe om ze te testzitten. Ik vond ze nix en mijn man ging ze ook proberen. Ze moesten daarom even tijdelijk op de overloop staan en drie keer raden wat het nieuwste favoriete ligplekje van Sully is... juist!
maandag 30 juni 2008
The last hours of ancient sunlight
Dit vind ik een goed boek: The last hours of ancient sunlight van Thom Hartmann. Nu vind ik het erg moeilijk om de inhoud van een boek goed te beschrijven dus leen ik even een beschrijving die ik vond op Bol.com:'De oude zonne-energie, opgeslagen in steenkool, aardolie en gas, is nu zo goed als opgebruikt. De huidige westerse 'beschaving' is in staat de wereld in korte tijd te gronde te richten door destructieve visies in ons denken als afgescheidenheid, macht, overheersing en hebberigheid. De oude culturen met hun besef van eenheid met de aarde en met elkaar 'wisten' hoe ze duurzaam gebruik konden maken van grondstoffen en voedsel.Het is juist deze 'oude' manier van kijken die de nieuwe visie oplevert waarin het overleven van de mensheid besloten ligt.'
Ik ben het grotendeels ook eens met een recensie geschreven door W.M.F. Leuver:
'"Voordat je je opmaakt de wereld te verbeteren, Ga eerst eens drie keer je eigen huis rond." En als je dan toch in je eigen huis bezig bent........., trek dan even tijd uit om het boek van Thom Hartmann te lezen!!!
Het is verfrissend te zien dat Thom Hartmann in zijn boek "De laatste uren van het oude zonlicht" kiest voor een heel andere benadering van wat men gewoonlijk aantreft in (zelf)hulpboeken. Thom rekent af met het "iets zal ons wel redden" geloof en legt ons uit dat het denken dat "iets ons wel zal redden" niet de oplossing is, maar juist aan de wortel van onze problemen ligt.
Thom vindt het belangrijk dat de mensen hun spiritualiteit en eigen kracht terug vinden en dat ze zullen beseffen dat de grote omwenteling niet moet komen vanuit de hoek van de technologie, economie, overheidsbeleid, messiassen, nieuwe religies en/of sekten. Hij stelt zelfs dat de meeste van onze religieuze, politieke en economische instellingen heersers zijn en dat deze moeten veranderen om te voorkomen dat ze ONS vernietigen. De planeet zal met, of zonder ons toch wel voortbestaan.
Een groot deel van het boek is gewijd aan het uitleggen en beschrijven van de verschillen in wereldbeeld en gedrag tussen oude en jonge culturen in ruime zin. Hij zet macht, overheersing (van de natuur), productiviteit en privé-bezit lijnrecht tegenover samenwerken en waarde hechten aan de gemeenschap. Hij ziet de politiek (van dominantie, oorlogvoering en verovering) als een terrein waar de botsingen tussen de wereldbeelden het hevigst is - en invloed heeft op ons dagelijks leven - en neemt deze daarom in zijn boek ook onder de loep. Daarnaast toont hij aan hoe onze cultuur, die gebaseerd is op een manier van denken die het resultaat is van een overheersende groep binnen de mensheid, verantwoordelijk is voor onze huidige problemen.
Toch is het boek van Thom Hartmann geen oproep tot revolutie of anarchie. Ook wil hij niet doen alsof het leven in stamverband een utopisch ideaal vertegenwoordigt, noch pleit hij voor een terugkeer naar het leven in stamverband of de vernietiging van wat we de moderne beschaving noemen. Wél vindt hij dat we ons bewust moeten worden van de koude en heldere werkelijkheid van de situatie die we in onze wereld hebben geschapen, en de redenen waarom de situatie is zoals ze is.
Thom Hartmann neemt ons in zijn boek mee op een reis door de tijd, waarbij hij op heldere en begrijpelijke wijze laat zien hoe slecht we er voor staan, hoe rampzalig het kan worden en hoe we tot deze crisis in de geschiedenis van de wereld en de menselijke soort zijn terechtgekomen. Toch is de toon van dit boek niet pessimistisch, want Thom heeft een vast vertrouwen in het diepe verlangen naar herstel, dat bij de mensheid ingebakken is en waarin de hoop gelegen is dat we de juiste veranderingen door zullen voeren, welke bepalend zijn voor onze toekomst als soort.
Thom Hartmann, een internationaal bekend publicist die over de hele wereld lezingen geeft over ecologie, spiritualiteit en de globalisering van de economie, laat ons in zijn boek zien dat we leven in een wereld van botsende werkelijkheden, waarin ons denken maakt dat we de werkelijkheid anders kunnen ervaren dan onze medemens. Door het verschil in denken tussen de oude en jongere culturen uit te leggen, en ons een andere manier van denken te presenteren, probeert Thom ons te helpen te komen tot een zekere mate van inzicht en begrip.
Hoewel Thom ruiterlijk toegeeft dat hij niet weet hoe de toekomst er uit ziet, beseft hij dat werkelijke en blijvende oplossingen er alleen komen als een voldoende groot aantal mensen de wereld gaat zien zoals dat in de oude culturen gewoon is. Hij reikt als oplossing iets aan waarvan veel mensen misschien denken dat het helemaal geen oplossing kan zijn: verander onze cultuur, begin bij jezelf. Door opvattingen en gedragswijzen te heroverwegen, en dan je manier van leven in te richten naar dit inzicht.
Hij toont ons dat we in de culturele fundamenten van onze voorouders oude sleutels kunnen vinden tot kennis over een duurzame en leefbare toekomst, zodat we de menselijk soort en (althans een deel van) de planeet kunnen behouden. Omdat onze voorouders geloofden dat menselijke en natuurlijke systemen niet losstaan van elkaar maar juist in elkaar doordringen en van elkaar afhankelijk zijn, ontwikkelden ze culturele, religieuze en economische systemen waardoor de overvloed van hun natuurlijke milieu intact bleef en beschikbaar bleef voor generaties nakomelingen. In de werkelijkheid en ervaring van het gezichtspunt van oude culturen, een met het leven verbonden wereldbeeld, vinden we een leven met een rijke en diepe wijsheid, liefde en de heel werkelijke ervaring van de aanwezigheid van het heilige in alle dingen een alle mensen. Een wereld die werkt voor elk levend wezen.
Dit wereldbeeld kan ons helpen een geestelijke kracht te verkrijgen; de vastheid en werkelijkheid van geest die in stamverband levende mensen duizenden jaren gekend en gebruikt hebben. Geestkracht als krachtbron, wat de basis kan zijn bij het herdefiniëren van de toekomst van de aarde omdat we, als we geaard worden in het heden, het vermogen krijgen om dingen te veranderen. We kunnen de wereld veranderen, door onszelf te veranderen. Door de manier waarop we denken, leven en ieder moment ervaren te veranderen.
Op het eerste gezicht lijkt het boek van Thom Hartmann 'zware kost'. Hoewel wij al door een toegezonden boekbespreking op het belang van dit boek waren gewezen, zou ik zonder toezending van een recensie-exemplaar niet zijn overgegaan zijn tot het lezen er van, vooral omdat ik zo'n beetje mijn buik vol heb van allerlei boeken en artikelen over het 'redden van de wereld', waarbij de superioriteit van de mens voorop staat. Thom Hartman legt echter de verantwoordelijkheid daar waar hij hoort; bij het individu.
Het boek is verhelderen en inspirerend en biedt ons hoopvolle vooruitzichten voor een betere toekomst, voor ons én onze kinderen. Zie ook de site: www.thomhartmann.com
Hoewel ik het boek als uiterst positief ervaarde, moet me echter wel van het hart dat ik, naast de taal- of zetfouten, het als irritant ervaarde dat de vertaler zich permiteerde opmerkingen toe te voegen die duidelijk te maken hebben met een persoonlijke beleving, i.p.v. noodzakelijke toelichtingen. Toch hoop ik dat het lezen van de recensie aanleiding zal zijn voor een groot aantal mensen om over te gaan tot het lezen van dit boek.'
dinsdag 24 juni 2008
Zoek het poesje
zondag 6 april 2008
Een nieuwe aarde van Eckhart Tolle

Al een aantal weken lees en herlees ik hoofdstukken van Een nieuwe aarde en volg ik besprekingen van deze hoofdstukken via internet door Oprah en Eckhart Tolle. De inhoud van dit spirituele boek spreekt me erg aan. Ik kan het zelf niet goed beschrijven daarom heb ik op internet een stukje gezocht dat voor mij goed weergeeft waar het boek over gaat. Gevonden op www.gesprekmetgod.nl:
'Wijsheidsleraar
Nog niet eerder had ik een boek van Eckhart Tolle gelezen, maar zijn naam is toch wel erg bekend. Het verbaasde mij dan ook, dat dit boek het vierde is dat Tolle geschreven is. Het bewijst eens te meer, dat schrijvers die bekendheid verdienen, deze bekendheid ook krijgen. Tolle is een wijsheidsleraar bij uitstek; in heldere bewoordingen en scherpzinnige observaties beschrijft hij de staat van bewustzijn van mensen in het algemeen en de manier om beter inzicht in anderen en jezelf te krijgen.
Het ego
In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, gaat dit boek niet over aardeveranderingen in de nieuwe tijd, maar het handelt over de ontwikkeling van de nieuwe mens en daardoor het ontstaan van een nieuwe aarde, een nieuwe mensheid, een nieuwe maatschappij. Het boek beschrijft het ontstaan van het ego; hoe het ego gevoed wordt; welke invloeden het ego in de vorming ondergaat; de verdedigingsmechanismen en de weestanden van het ego. Het ego is een zeer sterke kracht en macht in jezelf, die je zult moeten leren herkennen en uitschakelen als je verder wilt op je spirituele pad. De processen van het ego, die Tolle beschrijft, het ontstaan, bestaan en voorbestaan van het ego, zijn soms schokkend herkenbaar en verklaren veel van jezelf en de mensen in je omgeving.
Bewustzijn
Tolle stelt dat het ego alleen uitgeschakeld kan worden, door je er bewust van te zijn. Als je jezelf in een conflictsituatie verdedigt, is je ego bezig. Zo geeft hij talloze praktische voorbeelden hoe het ego reageert en hoe je reageert als je je bewust bent van deze grote kracht in jezelf. Het is zeer verduidelijkend geschreven en het boek is een grote hulp bij het herkennen van de processen, je hebt echt iets aan het boek als hulpmiddel.
Nieuw begrip
Een nieuwe spirituele term voor mij is het begrip ‘pijnlichaam’. Het pijnlichaam is een deel van jezelf en van je ego. Het pijnlichaam dat je hebt, is ontstaan door alle samengevoegde pijn die je hebt opgedaan uit ervaringen in je leven. Je ego activeert steeds weer je pijnlichaam om zich ermee te kunnen voeden. Toch heb je in het moment van het NU je pijnlichaam niet nodig, omdat elk moment in het nu uniek is, je ego etiketteert echter elke situatie op basis van het pijnlichaam uit het verleden. Tolle geeft weer als oplossing voor het uitschakelen van dit pijnlichaam het bewust zijn van de invloeden die het heeft op je huidige leven en je staat van ongelukkig zijn.
Gewoon lezen
Dit is zonder meer een goed boek, Tolle is een zeer bewonderenswaardige, spirituele wijsheidsleraar. Zijn wijsheid wordt zonder grote woorden gegeven, maar zij getuigt van zeer diepe spirituele inzichten en kennis van de samenhang in levensverhalen. Voor iedereen die niet precies weet of wist hoe het hardnekkige ego aan te pakken, en daar ben ik zeker één van, is dit boek een absolute aanrader.
Namasté en Espavo
Pyts'
zaterdag 23 februari 2008
Klimaatbos Natuurmonumenten
Natuurlijk wordt met het planten van een paar bomen het 'klimaatprobleem' niet opgelost. Minder en schonere energie gebruiken en minder afval en CO2 produceren hebben een groter effect als iedereen dit zou doen, maar ondertussen vind ik dit wel een leuke actie van Natuurmonumenten om aandacht te vragen voor de afbreuk die de mensheid aan de wereld doet. Ik las voor het eerst over deze actie gisteren of eergisteren in Metro. Vanochtend las ik er ook over in het blad Natuurbehoud van Natuurmonumenten. Natuur kan er niet genoeg zijn wat mij betreft en zodoende kocht ik voor mijn lief en een aantal familieleden een boom bij Natuurmonumenten Natuurlijk wil ik zelf ook een boom en deze kwam dus direct op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag.
Vanmiddag zijn we meteen (met openbaar vervoer natuurlijk) afgereisd naar de Flevopolder om op de eerste dag van deze actie 'onze' bomen ook nog zelf te planten! Aldaar heeft mijn lief ook nog een struik (Gelderse Roos) voor mij gekocht (kon niet via internet). De batsen stonden klaar en samen hebben we in zeeklei gegraven om onze zes bomen en één struik te planten, vier handen maken licht werk :-) Er stonden al aardig wat boompjes in de aarde op het perceel, in totaal willen ze 60.000 bomen en 20.000 struiken neerzetten. Dat wordt een prachtig bos :-) Op de foto wijs ik het perceel aan waar 'onze bomen en struik' staan.
Abonneren op:
Posts (Atom)
