zaterdag 23 januari 2010


Ik ben een beetje laat deze winter, maar nu hangen ze hoor!

donderdag 21 januari 2010

Bij thuiskomst wachtte ons een prachtig boeket met een lief kaartje erbij van vrienden. Het staat naast het bloemstuk dat ik van de crematie van mama gisteren mee naar huis nam op de eettafel. De kaars die op de crematie heeft gebrand brand nu op het dressoir (wel met onderzetter hoor !;-) en de kaarten die ik kreeg staan er ook. Zo heb ik een beetje van gisteren mee naar huis genomen.

zaterdag 16 januari 2010

We zijn een paar daagjes thuis tot de crematie woensdag. Papa vind het prima, dan kan hij rustig aan zijn speech werken en gaat hij 'm voordragen aan z'n katten ;-) We gaan Sully straks halen dan is ons huis weer compleet.
Gisteren moesten de rouwkaarten geregeld worden en de bloemist moest gebeld worden zodat hij de afgesproken bloemstukken kon maken en naar het crematorium brengen. We hebben nog zitten napraten met de arts die nog even langs kwam. Dat voelde heel goed, ik ben blij dat er mensen zoals hij zijn.
Ik zag vreselijk op tegen het winkelen voor geschikte kleding voor de crematie. Des te groter was de vreugde toen we in de derde winkel slaagden voor een complete set kleren.
Daarna hebben we met z'n allen de rouwkaarten in enveloppen gedaan en van postzegels voorzien. Ze pasten gelukkig allemaal in de 4 verzamelenveloppen, die helaas behoorlijk gammel waren door een hele tere geperforeerde rand (als je niet uitkeek scheurde die zo open). De mevrouw op het postagentschap hielp ons heel fijn (ze vergat bijna nog de postzegels voor de brieven naar de VS af te rekenen :-).
Vroeg in de avond gingen we gewapend met mama's bril, horloge en oorbellen naar de rouwkamer om mama te bezoeken. We schrokken wel even toen we eerst binnen kwamen maar met haar bril op zag ze er meer uit als zichzelf.
Daarna gingen mijn lief en ik naar huis. Toen we thuiskwamen zei hij tegen mij dat hij helemaal niet het gevoel had dat we zo'n afstand gereden hadden als met onze vorige auto. Ik was ook veel minder moe na het autorijden. Wat een heerlijkheid toch, ons nieuw blikkie :-) Na een heerlijk warm bad kroop ik mijn eigen bedje in na wederom een veelbewogen dag.

donderdag 14 januari 2010

25 april 1941 - 14 januari 2010

Verdrietig doch dankbaar geef ik kennis dat, na een langdurig en moedig gedragen ziekte, in rust en vrede, mijn moeder is overleden.



Toen ik zag
hoe jij zo rustig lag
zo zonder pijn
geen vragen meer

alles geleden
alles gestreden

deed mijn hart
een beetje minder zeer

zaterdag 9 januari 2010

Hé rooie!

Dag Mr. Micra, bedankt voor alle jaren trouw vervoer!
Hoi rooie, ga je mee?

donderdag 7 januari 2010

woensdag 30 december 2009

Borduurwerk

Toen ik dit weekend op zoek ging naar een borduurwerkje kwam ik de kruissteekauto's weer tegen. Tante Mies is ooit begonnen aan een kruissteekwerkje met allerlei auto's (zij was degene die altijd zat te handwer- ken herinnert mijn vader zich). Een Renault uit 1906 zat in een krakkemikkig lijstje, het werkje is al helemaal vergeeld en een aantal andere auto's zaten al af in de plastic hoes waar ook de patronen inzaten. Omdat mijn moeder niet meer kon handwerken (door MS) hebben we een paar jaar geleden haar spulletjes doorgekeken en weggegeven wat nog gebruikt kon worden. Het autohandwerk ging met mij mee want het was nog niet af en mijn moeder (en ik) vond(en) het leuk als ik het verder af zou maken. Ik kon zo beginnen want de vorige keer dat ik er mee bezig was had ik stof en garen bijgekocht en had ik zelfs de plaats voor de eerste steek al bepaald in de nieuwe lap :-)

maandag 28 december 2009

Gelezen in 2009

1. Vriendengedoe van Yvonne Keuls
2. The cardinal of the Kremlin by Tom Clancy
3. A new earth by Eckhart Tolle
4. Dating game by Danielle Steel
5. Harry Potter and the halfblood prince by J.K. Rowling
6. Tears of the moon by Nora Roberts
7. Heart of the sea by Nora Roberts
8. Bondgenoot Autobiografie van een immuuncel
9. April's grave by Susan Howatch
10. Copper beech by Maeve Binchy
11. Reiki van Sunny Nederhof & Bas Buis
12. The big picture by Douglas Kennedy
13. Mafkezen en het asperger syndroom van Luke Jackson e.a.
14. Harry Potter and the Deathly Hallows by J. K. Rowling
15. De zwarte dood van Norman F. Cantor
16. Cruel and unusual by Patricia Cornwell
17. De feminist van Marjan Berk
18. The daughter of time by Josephine Tey
19. Het einde van de eeuwigheid van Isaac Asimov
20. Nighttime is my time by Mary Higgins Clark
21. Het geheim van de Leidse Hortus: Novelle van Peter van Zonneveld
22. Garfield pocket van Jim Davis
23. Samenzwering samenspel van Lisinka Ulatowska
24. The Osterman weekend by Robert Ludlum
25. Cravatmania 85 manieren om een stropdas te strikken van Thomas Fink en Yong Mao
26. The gunslinger(Dark tower serie part 1 revised) by Stephen King
27. The road to paradise island by Victoria Holt
28. Whatever happened to... by Adrian Mourby
29. Iceberg by Clive Cussler
30. De magische bibliotheek van Jostein Gaarder en Klaus Hagerup
31. Droom bewust van Robert Moss
32. Letter to a Christian nation by Sam Harris
33. Not on the label by Felicity Lawrence
34. The rice mother by Rani Manicka
35. Congo by Michael Crichton
36. Vakantiegeld van Suzanne Vermeer
37. My sweet untraceable you by Sandra Scoppettone
38. Little gods by Anna Richards
39. De kikkerkus van Lisette Thooft
40. Zo genezen edelstenen van G.P. Espeet
41. The chamber by John Grisham
42. All around the town by Mary Higgins Clark
43. Het graf by Henning Mankell
44. Eerste Keus: Verhalenbundel van Renate Dorrestein e.a.
45. 50 columns van Hankie Bauer
46. Oeroeg van Hella S. Haasse
47. Verboden liefdes van Astrid Joosten
48. De Décuplette van Tricia Vita
49. Dagboek uit Bagdad van Nuha Al-Radi
50. Zorg jij dat ik niet meer wakker wordt? van Klazien Sybrandy
51. Vier visies op de dood van Bert Keizer, Kristien Hemmerechts e.a.
52. Vitaal en fataal voedsel van Jaap Huibers
53. Ayurveda van Gopi Warrier e.a.
54. Stem van Ode van Ode schrijvers
55. Three Brontes by the Brontë sisters
56. Silent night by Mary Higgins Clark
57. Een land waar je de weg niet kent van Carel ter Linden.

Dit zijn 29 door anderen geregistreerde boeken van mijn leesstapel, 18 door mezelf geregistreerde boeken, 5 ringboeken en 4 niet op de bookcrossingsite geregistreerde boeken gelezen.

zaterdag 26 december 2009

Broccoli uit eigen tuin

De laatste week is de broccoli die in de tuin groeit bedekt geweest met sneeuw. Vandaag zijn de planten weer zichtbaar, de blaadjes hangen er zielig bij. Hoog tijd om te oogsten. Eén van de drie minibroccoli-tjes ziet er niet meer goed uit. We hebben elk één klein bloempje broccoli. Het heeft veel meer smaak dan de broccoli uit de supermarkt. Zeker voor herhaling vatbaar wat mij betreft.

vrijdag 25 december 2009

Avatar

We zijn net terug van (2 uur en 45 minuten in) de bioskoop waar we Avatar 3D hebben gezien. Ik vind het een mooie film, heel anders dan ik had verwacht. Pandora is een prachtige wereld waar alles in harmonie leeft. Dan komen daar opportunistische mensen die prachtige wereld afgraven voor één of andere grondstof waarmee ze veel geld kunnen verdienen. Dat gaat mooi niet door dus! Hoe dat gebeurt moet je zelf maar gaan kijken. Ik heb er van genoten!

donderdag 24 december 2009

Mooie ansicht


Deze
ansichtkaart
vond
ik
in
een
boek
dat
ik
registreerde
voor
BookCrossing.

Op de vensterbank gebakken Sully

woensdag 23 december 2009

Inieminie agenda 2010

Dit jaar had ik een V&D agenda gedrukt op FSC papier. Die hadden ze dus niet meer voor 2010 :-( Toen ging ik dus op zoek naar een andere agenda en toen vond ik deze inieminie agenda met handige elastiekjes om de hoeken om 'm dicht te houden in de tas. Er lag er maar 1 in de winkel waar ik 'm kocht. Vandaag heb ik de eerste afspraken er in geschreven.

maandag 21 december 2009

2009/2010 uitdaging

Ik heb mezelf nog een BookCrossing uitdaging gesteld. Voor 31 december 2009 wil ik 2009 boeken geregistreerd hebben op de BookCrossing site en ook 2009 boeken losgelaten hebben. In de eerste 10 dagen van januari wil ik mijn 2010-de boek registreren en mijn 2010-de boek loslaten (niet noodzakerlijkerwijs hetzelfde boek).
Ik kwam op het idee toen ik vier weken geleden op het forum een berichtje zette over mooie cijfers op mijn boekenplank: 1775/1900. Dat stond achter mijn naam en dat betekent dat ik 1775 boeken heb geregistreerd en 1900 losgelaten. Een medebookcrosser zag toen een 2009 mogelijkheid die ik een beetje heb aangepast. Om de uitdaging te halen moest ik nog 234 boeken registreren en 109 loslaten in 2009. Ik ben al een heel eind op weg, vandaag zijn de cijfers 1928/1968. Ik hoop straks op weg naar mijn ouders 35 boeken in de Amersfoortse boekenkast achter te laten. De rest laat ik bij OBCZ-Kaketoe achter denk ik als ik binnekort ga inventariseren. De boeken staan al klaar. Nu nog flink registreren!

zondag 20 december 2009

Wall-e

Al een tijd geleden zag ik met mijn lief een hele leuke tekenfilm over een schoon-maakrobot genaamd Wall-e. Vorige week kwam mijn lief met deze Wall-e aan. Hij mag eerst een tijdje op mijn bureau staan :-)
P.S. Hij is wel een stuk schoner dan in de film zag ik op de site.

zaterdag 19 december 2009

vrijdag 18 december 2009

Zon en sneeuw

Toen ik vanochtend op zolder was was het zolderraam bedekt met sneeuw en deed de zon erg haar best erdoor te schijnen. Ik heb de sneeuw van het raam geveegd zodat de zon lekker naar binnen kon schijnen. Toen bedacht ik me dat onze nieuwe zonnepanelen in de tuin natuurlijk ook ingesneeuwd waren dus die moesten ook ff een handje geholpen worden. Nu nog wachten tot de zon de zonnepanelen bereikt :-)

donderdag 17 december 2009

Sneeuw!


Toen ik begin deze
week met mijn moeder
zat te praten
vertelde ze dat
'meneer Krol voor
binnenkort sneeuw
had voorspeld'.
Maar dan moest het
wel een fatsoenlijke
laag zijn zei ze,
niet van die sneeuw
die al geen sneeuw
meer is voordat het
de grond raakt.
Bij deze!:-)

donderdag 10 december 2009

Broccoli in de tuin

Eindelijk begint de broccoli in de tuin zichtbaar te worden tussen alle blaadjes. Gelukkig is het niet zo koud, dus ik hoop dat 'ie nog wat doorgroeit :-)

dinsdag 8 december 2009

Avontuur met Mr. Micra

Gisteren was ik met Mr. Micra onderweg naar mijn ouders. Ik moest tanken en toen ik uitstapte voelde ik iets raars in de zitting van mijn stoel. Het leek net of de zitting wegzakte en dat hoort niet. Ik kon niets ontdekken aan de stoel toen ik er naar keek, dus ging ik maar snel tanken want ik had nog een eindje te rijden. Toen ik wegreed bij het pompstation was ik blij dat ik het stuur van de auto vast had want toen ik gas gaf kiepte de stoel naar achteren en het scheelde niet veel of ik lag met mijn hoofd op de achterbank (zie je het voor je?). 'Eeks, moet ik zo verder rijden?' dacht ik. Toen ik remde zat ik met mijn borst tegen het stuur. Dat gaat zo niet lukken totdat onze nieuwe auto komt. Nu is de auto ooit aangepast voor mijn moeder door een bedrijf in de stad waar mijn ouders wonen. Gisteren was het te laat om daar nog langs te gaan dus vanochtend ben ik daar naartoe gereden. Gelukkig was het alleen een kapotte bout onder de stoel. Ze hebben er een nieuwe opgezet (service) en hij rijdt nu weer prima. Opluchting!

zaterdag 5 december 2009

Pakjesmiddag

Heu... wat moet die troep in mijn hangmat?
---------------------------------------------------------------------------------
Ooit een piet met rollator gezien? Kijk maar eens goed in het bovenstaande plaatje :-D

maandag 30 november 2009

November 2009

Deze maand (ook gedaan/meegemaakt maar niet geblogd):
- tussen het vieze weer door in het zonnetje het wijkkrantje rondgebracht
- is Sully tijdens zijn jaarlijkse dierenartsbezoek ook weer goedgekeurd ;-) Hij heeft wel een beetje staar zag ze.
- heeft mijn retraiteweekend toch weer zelfkennis opgeleverd op een hele andere manier dan ik verwacht had
- heeft mijn lief zijn theorie-examen autorijbewijs gehaald en zijn we die avond lekker gaan eten bij een Argentijns restaurantje
- heeft het heel veel geregend en hard gewaaid
- was mijn schoonvader jarig. We kochten voor hem een pluche zwarte kat (Moortje) en het is een groot succes !:-)
- heb ik 'De tao van de vrouw' van Maitreyi Piontek gekocht
- heb ik nog meer boeken gehaald op de dozendag in Arnhem.

The time traveler's wife

Vier(!) jaar geleden las ik het boek The time traveler's wife en gisteren ging ik naar de verfilming hiervan met een vriendin. Toen ik zag dat de film draaide ging ik recensies zoeken en die waren niet lovend. Toch ben ik blij dat ik de film ben gaan zien want ik vind 'm mooi! Natuurlijk heeft de film niet de diepgang van het boek (dat kan ook helemaal niet in minder dan 2 uur) maar het boek en de essentie ervan zijn mooi aangehouden/overgenomen in het script en dat maakt het verhaal heel mooi ondanks alles wat is weggelaten.

vrijdag 27 november 2009

Sinterklaashoekje

Dit jaar komt mijn schoonmoeder bij ons Sinterklaas vieren (de middag ervoor gaan we met pakjes naar mijn schoonvader). Gezellig en dan kan Sully lekker tegen de propjes inpakpapier die wij maken meppen :-) Vorige week kreeg ik van haar al pakjes en de jutte zak mee en samen met de pakjes die wij al hebben liggen heb ik een hoek(je) gemaakt op het dressoir. Ieder jaar zeggen we 'het hoeft niet zoveel' en moet je kijken wat een berg er ligt!

Nedcar rondleiding

Begin deze week vertrokken wij 's avonds met een geleende Mitsubishi Colt 1.3 edition two richting Sittard om daar in een hotelletje de nacht door de brengen. De volgende dag hadden we namelijk 's ochtends een rondleiding bij Nedcar in Born waar op 3 december onze Mitsubishi Colt van de band gaat rollen.
Op de parkeerplaats voor het gebouw (na de slagboom) stonden op 1 Peugeot (vast van een bezoeker) na allemaal Mistubishi auoto's. We werden ontvangen met koffie en vlaai (natuurlijk :-), waarna we een presentatie en film kregen over het bedrijf en de auto's die momenteel gemaakt worden (de Colt en de outlander). Ook Nedcar heeft te maken met de recessie en de gastvrouw vertelde ons dat elke auto die we op de band zien staan al verkocht is. Ze hebben geen voorraden, dus maar een klein autoveldje naast de fabriek. De fabrieksmedewerkers zijn de afgelopen tijd in deeltijd WW bijgeschoold zodat ze op elke plaats op beide productielijnen kunnen werken. Zo kunnen ze met weinig mensen de fabriek draaiende houden.
Gewapend met veiligheidsbril werden we daarna met een soort (pretpark)treintje door de fabriek langs de productielijnen gereden terwijl de gastvrouw vertelde wat we zagen. Tot onze vreugde draaiden de Colt lijnen, want daar ligt onze interesse natuurlijk. Het begint allemaal met staalplaten die gesneden en geperst worden. Het snijafval wordt opgevangen en gaat in pakketjes geperst terug naar de producent die het hergebruikt. Personeel legt hier platen in en haalt platen uit de machines. Als alle onderdelen voor een auto er zijn begint de assemblage, hier zagen we vooral robots laswerk doen (98% automatisering op de dit deel). De fabriek maakt optimaal gebruik van de ruimte door op de begane grond productie te doen en alle transporten van auto(delen) tussen de productielijnen een etage hoger te laten plaatsvinden. Boven je hoofd kon je door een rooster dus bodemplaten, deuren en later hele chassis zien bewegen. Voordat de auto's naar de spuiterij gaan staan de robots stationair en bewegen de auto's op een band. Iedere keer als de band doorgeschoven ging worden klonk er eerst een muziekje (leek een beetje op een ringtone), dan schoven alle auto's een plaatsje door en kwamen alle robots ineens in beweging. Mooi gezicht is dat!
Omdat de spuiterij stofvrij is konden we daar niet kijken. Leuk detail: de stofjes worden met emou-veren van de auto geborsteld. De auto's worden in kleurbatches gespoten, want dit spaart verf (de machines zijn wel in staat om per auto een andere kleur te spuiten, maar misschien doen ze dat alleen bij volledige productiecapaciteit kan ik me zo voorstellen).
Na het spuiten worden de deuren van de auto gehaald en op een aparte lijn verder afgewerkt. De rest van de auto krijgt eerst een chassisnummer en is daarmee meteen gekoppeld aan een klant. Volgens de order van die klant wordt de auto dan verder in elkaar gezet en allerlei soorten en maten (en kleuren) Colts staan door elkaar op de lijn. De dashboardmodule wordt in 1 keer (voorgeassembleerd) in de auto gezet door twee robots, de een manouvreert de dashboardmodule op de juiste plaats, de ander zet ´m vast. Zit er een groen doekje op dan zit het stuur links, bij een grijs doekje dit het stuur rechts. De versnellingspook lijkt in zo'n nog kale auto maar een iel stokje.
Vanaf dit punt staan zowel personeel als auto op dezelfde heel langzaam bewegende lopende band. Iedereen heeft zijn eigen taak (maar dat kan dus per dag verschillen omdat iedereen alles kan) en monteert zijn onderdeel in de auto. Op het huwelijkspunt wordt de (op een aparte lijn) geheel geassembleerde motor in het chassis geplaatst. Het begint al meer op een echte auto te lijken nu want die twee rare balken die je in het begin voor de auto uit zag steken zijn niet meer zichtbaar, daar zit de motor nu aan/tussen. Nadat de assen, wielen, brandstoftank en bumpers geplaastst zijn begint het serieuze 'aankleedwerk', overal worden kabels geleid en die later worden afgedekt met interieur stof of plastic delen. En er lopen nogal wat kabels door een auto!
Nadat de stoelen geplaatst zijn en de motorkap, achterklep en deuren op de auto zitten is íe compleet. Eerder had de auto al de genodigde vloeistoffen gekregen en de auto kan voor de eerste keer gestart worden. Na een motor- en waterdichtheidtest wordt de auto overgedragen aan Mitsubishi die zorgt voor het verdere vervoer naar de verkoper (en klant).
We zijn overigens ook langs de Outlanderlijnen gereden, maar daar lag alles stil.
Mijn lief en ik vonden het bijzonder om eens een kijkje te nemen in deze autofabriek.
We hebben nog wat foto's van de auto met op de achtergrond het Nedcar logo genomen, voor onszelf en voor de verkoper die voor ons deze rondleiding geregeld had (bedankt!).