Eergisteren waren we bij een vriendin op bezoek en zij zocht een nieuw huis voor een aardbeienplant. Dat lieten we ons geen twee keer zeggen. Zie hier onze nieuwste aanwinst voor de tuin. Bedankt!
zondag 8 augustus 2010
Aardbeienplant
Eergisteren waren we bij een vriendin op bezoek en zij zocht een nieuw huis voor een aardbeienplant. Dat lieten we ons geen twee keer zeggen. Zie hier onze nieuwste aanwinst voor de tuin. Bedankt!
zaterdag 7 augustus 2010
Koeke(n)pan
Onze meest gebruikte koekepan met anti-aanbaklaag werd een beetje stroef en de laag begon te verkleuren (na 6 jaar gebruik). We hadden best een dure pan, maar ik vroeg me af of het wel nodig is zo'n dure pan te kopen als íe toch maar 6 jaar mee gaat. Experimentje dus: we kopen een goedkope pan en kijken of íe even lang mee gaat :-) Ze hebben tegenwoordig nieuwe (eco)anti-aanbaklagen in de pan, een mooi gelegenheid om dat eens te proberen. We gingen naar een mega-kook- winkel in Hilversum en kochten daar een BK koekepan en een hapjespan (om die grotere koekepan die we al heel lang niet fijn meer vonden te vervangen). Ik ben benieuwd!
maandag 26 juli 2010
Paddestoelenboom
Voor mijn verjaardag (vandaag) kreeg ik een Oesterzwamstam, omdat ik de naam niet wist toen ik 'm uitpakte heb ik 'm padde- stoelenboom genoemd :-)Dit staat op het kaartje: Oesterzwammen zijn eetbare paddestoelen die van nature voorkomen op loofhout in het bos. Het is ook mogelijk om ze op een natuurlijke manier op geënte boomstammen in de tuin te kweken. De oesterzwam zal waarschijnlijk vanaf de nazomer, vooral na een koude bui, minstens één-maaltijd oesterzwammen per seizoen produceren.
Hij staat al in de tuin in een bakje met water ik moet 'm maar snel in de grond zetten.
maandag 19 juli 2010
Tik tak
Er is een nieuw geluid in de huiskamer waar voorheen alleen het brommen van de koelkast en diepvries uit de open keuken klonken: tik tak tik tak. Het is het klokje van mijn moeder dat mijn vader zondag mee nam toen hij kwam bbq-en (heel gezellig :-).
Als mijn moeder in de huiskamer kwam en het klokje stond stil vroeg ze meteen of iemand het wilde opwinden. Nu mijn moeder er niet meer is stond het klokje iedere keer stil als ik bij mijn vader kwam en wond ik het op. We hadden al afgesproken dat het klokje naar mij ging, dus wilde ik het graag meenemen want ik vond het naar om te zien dat het maar stil stond bij mijn vader. Mijn zusje moest even wennen aan het idee dat ze het niet meer bij mijn vader zou zien staan als ze bij hem was, maar nu was het zover. Het klokje mocht verhuizen. Het klokje stond op 5 over 4 toen het hier kwam en na een paar uur acclimatiseren op het dressoir heb ik om 5 minuten over 4 de slinger een zetje gegeven. Nu tikt het klokje hier :-) Ik heb het klokje al snel verplaatst naar een plekje uit de zon want het kan toch behoorlijk warm worden op het dressoir. Het is klokje is al oud dus al dat uitzetten en krimpen lijkt niet niet bevorderlijk. Hij heeft het prima naar zijn zin daar volgens mij.
Als mijn moeder in de huiskamer kwam en het klokje stond stil vroeg ze meteen of iemand het wilde opwinden. Nu mijn moeder er niet meer is stond het klokje iedere keer stil als ik bij mijn vader kwam en wond ik het op. We hadden al afgesproken dat het klokje naar mij ging, dus wilde ik het graag meenemen want ik vond het naar om te zien dat het maar stil stond bij mijn vader. Mijn zusje moest even wennen aan het idee dat ze het niet meer bij mijn vader zou zien staan als ze bij hem was, maar nu was het zover. Het klokje mocht verhuizen. Het klokje stond op 5 over 4 toen het hier kwam en na een paar uur acclimatiseren op het dressoir heb ik om 5 minuten over 4 de slinger een zetje gegeven. Nu tikt het klokje hier :-) Ik heb het klokje al snel verplaatst naar een plekje uit de zon want het kan toch behoorlijk warm worden op het dressoir. Het is klokje is al oud dus al dat uitzetten en krimpen lijkt niet niet bevorderlijk. Hij heeft het prima naar zijn zin daar volgens mij.
woensdag 14 juli 2010
Elk nadeel hep se voordeel
vrijdag 9 juli 2010
woensdag 7 juli 2010
Brilbeesie
maandag 5 juli 2010
Vogel op de vensterbank
Deze foto heeft mijn lief dit weekend genomen. Ik denk dat het een jonge merel is (misschien tegen het raam gevlogen en zat beduusd te wezen daar?). Ons gesprek over de vogel:
ik:vertel ff hoe je 'm vond etc
lief: niks bijzonders
ik zag m
ff toestel halen
en hij zat r nog
ik: en hij bleef lekker zitten?
lief: ja ging nergens heen
Tot zover de informatie van mijn lief ;-\
ik:vertel ff hoe je 'm vond etc
lief: niks bijzonders
ik zag m
ff toestel halen
en hij zat r nog
ik: en hij bleef lekker zitten?
lief: ja ging nergens heen
Tot zover de informatie van mijn lief ;-\
zaterdag 3 juli 2010
Pfffff, warm!
Nu het zo warm is merk ik dat Sully de laatste week nogal wat losse haren in zijn vacht heeft, elke keer als ik 'm aai heb ik zowat een bosje haar in mijn hand. Toen ik vanochtend op zolder op de grond ging zitten met de borstel kwam Sully al snel aandrentelen en heb ik hem een lekker borstelbeurt gegeven. Hij lag op zijn zij keihard te spinnen terwijl ik bossen haar uit de borstel plukte. Met de bos die ik van 'm af haalde kan je bijna een jong katje 'bekleden' :-) Sully heeft het nu minder warm hoop ik (nu wij nog!).
vrijdag 2 juli 2010
Meer beesies
zaterdag 26 juni 2010
Erwtjes uit eigen tuin
Voordat ik in april op vakantie ging had ik langs de tuinmuur een aantal zaden voor doperwten gepland. De planten werden helemaal geel zo langzamerhand dus hoog tijd om te oogsten leek mij. Ik heb nog nooit verse doperwtjes gegeten en ik vond het hartstikke leuk om ze zelf te doppen :-) Volgend jaar doe ik dat zeker nog eens. We hebben ze bij twee maaltijden gegeten. Heerlijk!
zondag 20 juni 2010
Beesie met beesie
Ik stond vandaag op het punt een aantal beesies weg te geven, maar zodra ik een aantal beesies in de krat voor Castricum had gelegd ging Sully met 1 van de beesies aan de haal. Ik heb 'm nog nooit zo lang achter elkaar met een speeltje zien spelen. Zo'n beesie past ook goed in de bek dus kan ook meegenomen worden naar een favoriete lokatie zoals een plastic zak die leuk kraakt als je het beesie er op gooit en er dan naar mept :-) Niet nodig om te zeggen dat de beesies nooit in Castricum zijn gearriveerd.
donderdag 27 mei 2010
Sully is ook weer thuis
woensdag 26 mei 2010
Bbrr
Gisteren zijn we terug gekomen van vakantie in Italië waar de temperatuur gemiddeld zo'n 23 graden was. Op de terugreis kwamen we in Grafenhausen nog even in een hittegolf terecht, waardoor we 'savonds met 30 graden op het terras zaten te eten en het 'snachts een graad of 16 was. Hier mogen we blij zijn als het overdag 16 graden is. Bbrr, wel even wennen zo'n temperatuurverschil van 10 graden!
Bij thuiskomst was de nieuwe bookcrossing site in de lucht. Mooi is íe geworden, wel wennen voor zo´n gewoontedier als ik!
Vandaag hebben we de auto door de wasstraat gereden, helaas weer niet aan gedacht een foto te maken hij zat behoorlijk onder het stof enzo.
De afgelopen weken heb ik bijna elke dag een concept blogberichtje aangemaakt zodat ik (met terugwerkende data) nog wat kan schrijven over de afgelopen vakantieweken. De komende we(e)k(en) hoop ik teksten van mijn mijn laptop over de zetten naar de blog. Iets om naar uit te kijken :-)
Bij thuiskomst was de nieuwe bookcrossing site in de lucht. Mooi is íe geworden, wel wennen voor zo´n gewoontedier als ik!
Vandaag hebben we de auto door de wasstraat gereden, helaas weer niet aan gedacht een foto te maken hij zat behoorlijk onder het stof enzo.
De afgelopen weken heb ik bijna elke dag een concept blogberichtje aangemaakt zodat ik (met terugwerkende data) nog wat kan schrijven over de afgelopen vakantieweken. De komende we(e)k(en) hoop ik teksten van mijn mijn laptop over de zetten naar de blog. Iets om naar uit te kijken :-)
vrijdag 23 april 2010
Tweede reisdag naar en derde vakantiedag in Italië
Na een heerlijk ontbijt met zalmbroodje en verse ananas ging ik rond 10 uur op weg richting Italië. Mijn lief waarschuwde me bij het vertrek nog voor file rond Basel en later bij Milaan. Frits (ons navigatiesysteem) vertelt dat íe daar maar omheen moet rijden dan. Veel mooie luchten en bergen onderweg, helaas ook weer wegwerkzaamheden. Ik had het fototoestel naast me op de stoel liggen en heb onderweg nog wat foto's genomen. Wel handig dat we een schermpje op de camera hebben, want door een kijkertje een foto nemen lukt natuurlijk niet in de auto. Nu is het nog vaak gokken of er op de foto staat wat de bedoeling is :-)
Het Zwitsers autovignet had ik al op de auto (gekocht bij de ANWB) dus ik kon aan de grens zo doorrijden. Daar nog wel ff verkeerd gereden door onduidelijke borden, maar Frits begon meteen 'keer om' te zeggen, dus had ik het snel in de gaten gelukkig. De Gotthard tunnel vond ik wel spannend, weinig oponthoud alleen vrachtwagens die stau speelden :-0 De tunnel was maar tweebaans, maar wel 17 km ofzo, wat lang! Natuurlijk een hele klus om daarvoor een vierbaanstunnel uit te graven. Daarna wist ik niet zeker of ik nou in Italië was of niet. Later kwam ik er achter dat ik nog in Zwitserland zat maar dan in het Italiaans sprekend deel van Zwitserland. Overigens kwam ik onderweg nog deze jeugdherinnering tegen: het hurktoilet. Die hadden ze in Frankrijk vroeger veel, vreselijk vond ik ze!
Eenmaal in Italië kon ik lekker doorrijden (op tolwegen dat wel), je mag daar 130 en tussen Milaan en Bologna liggen veel 6-baans snelwegen. Ik vind de Italianen wel relaxed rijden, de hardrijders krijgen de ruimte en op de linkerbaan kan je gewoon fatsoenlijk afstand houden zonder dat er anderen tussen piepen. Dat rijdt heel relaxed.Iets na 7-en kwam ik aan op de camping waar mijn vader stond. Ik kon ongeveer meteen aanschuiven aan tafel om half 8: voorgerechtje met garnalen, pasta met zalm en pangafilet met worteltjes met stevia en asperges. Het is niet erg warm op de camping, dus een hemd met lange mouwen aan onder m'n trui was wel nodig.
Mijn derde vakantiedag heb ik grotendeels besteed aan het bij elkaar zoeken van de meest dringende benodigdheden in alle tassen die in de auto lagen. Vier grote AH-boodschappentassen, twee koffertjes, nog een fietstas, rugzak etc etc. We hebben vandaag boodschappen gedaan en 'savonds bij de tent kalkoenburgers gegeten. Niet slecht! Voor het toetje afgewassen bij de tent want ik had geen zin morgen af te wassen :-P Meneer de meikever op de foto gezet, ik zag 'm zitten toen ik ff buiten moest zijn.
woensdag 21 april 2010
Op vakantie
Met de auto hartstikke vol tassen ben ik gisteren op weg gegaan richting Basel. Na ongeveer 100 de grens over naar Duitsland, bij 484 km de eerste koeien gezien, iets meer dan 500 km naar het hotel. De auto wil niet harder dan 178 km per uur (moest ff proberen natuurlijk) en onderweg drie boeken losgelaten voor mijn meer dan 50 boeken etc. Op het laatste stuk voordat ik bij het hotel kwam, kwam ik in de wegwerkzaamheden en stau terecht. Ik was blij toen ik er was, net voor 6 uur. Ik kwam terecht in een echt Duits hotel met rolluiken voor de ramen :-) Een restaurant naast het hotel, lekker dichtbij. Ik heb gegeten: roomsoep met een bärlauch; kruid dat naar knoflook smaakt en aspergeragout met tagliatelle en zalm. Heerlijk!Ik was best moe, dus ff 'n boeken losgelaten en met mijn lief gechat (gratis wifi op de kamer) om te zeggen dat ik goed was aangekomen. Natuurlijk nog wat gelezen voordat ik om 10 uur ging slapen.
zondag 18 april 2010
Sinterklaas?
donderdag 8 april 2010
'blaadjes aan de bomen,
woensdag 31 maart 2010
1000 kWh!
Vandaag is één van de meters die het aantal kWh telt dat onze zonnepanelen leveren over de 1000 kWh gegaan :-) 25 januari 2008 zijn deze zonnepanelen geplaatst (en de meter is er tijdelijk af geweest toen er een nieuwe voor moest komen) en ik vind het een heel bijzonder moment. Wie had ooit gedacht dat we nog eens zelf stroom zouden opwekken. Toevallig kregen we vandaag ook een salderingsbrief in de bus. Leuk!
vrijdag 26 maart 2010
Bijenhuis
Bij de boodschappen van de natuurwinkel in Wageningen kreeg ik Wageningse Weelde zegels. De stapel groeide gestaag maar ik kon eigenlijk niets bedenken waar ik ze aan wilde besteden. Ondertussen zag ik in de natuurwinkel zo'n bijenhuisje hangen dat ik wel leuk vond. Toen ik een keer met mijn lief in de winkel was (goh, lijkt dit iets voor onze tuin?) en hem het huisje liet zien zei de winkelmedewerker dat ze met twee Wageningse Weelde kaarten kon betalen. Hoog tijd om de zegels eens op te plakken. Net iets meer dan twee kaarten had ik! Nu hangt het bijenhuisje in onze tuin. Er zitten bamboestokjes in waarin solitaire bijtjes hun eitjes leggen. Deze bijtjes (die zelden steken) helpen in de tuin de bloempjes bevruchten. Handig voor de groenteplanten die ik ga zaaien :-)Volgens het boekje dat erbij zit: 'Europa telt naast de honingbij vele honderden andere bijensoorten. Deze zelden stekende bijen helpen de bloemen en planten in uw tuin te bevruchten. Door de achteruitgang in flora aen nestgelegenheid worden vele soorten bedreigd. Dit bijenhuis biedt een uitstekende nestgelegenheid voor verschillende soorten bijen. Een vrouwtjesbij makat in een holle bamboestok verschillende cellen met daarin een eitje en wat pollen en nektar voor de larf.'
woensdag 24 maart 2010
dinsdag 23 maart 2010
Vandaag gezaaid....
De zon scheen volop vandaag en ik zat lekker in de tuin te lezen. Natuurlijk moest ik ook wel wat doen vandaag maar ik had geen zin om naar binnen te gaan dus ben ik maar eens gaan kijken wanneer de groentezaden die ik had gekocht gezaaid moesten worden. Twee soorten waren in maart al aan de beurt, dus ben ik een beetje de aarde gaan egaliseren in de borders waar mijn lief een paar weken geleden ruimte heeft gemaakt voor een groentetuintje. Vandaag heb ik doperten en worelen gezaaid. Beetje water erbij, groeien maar!
maandag 22 maart 2010
All I need is zon
zaterdag 20 maart 2010
Ik laat me rijden....
niet omdat ik gedronken heb ofzo hoor! Mijn lief heeft donderdag zijn rijbewijs opgehaald en hij rijdt vandaag :-) Luxe!
woensdag 3 maart 2010
De eerste lammetjes
Vandaag toen ik op weg was rond Nijmegen in verschillende plaatsen een boek aan een plaatsnaambord te hangen zag ik de eerste lammetjes van dit jaar! 'kheb maar kort getwijfeld of ik een foto zou gaan nemen, auto omgedraaid en even staan kletsen met de nieuwe moeders en lammetjes op wiebelige pootjes :-D
Abonneren op:
Posts (Atom)







