maandag 21 november 2011

Naked Pavlova pizza

Zondagavond half 7 krijg ik het op mijn heupen. De avond ervoor zagen we in de eerste aflevering van seizoen 2 van Masterchef Australië hoe de kandidaten in de 'pressure- test' een Pavlova maakten volgens recept van Donna Hay. Ik vind dat schuim heerlijk, de room en vruchten mogen ze van mij houden (bovendien had ik het
niet in huis). Dus ik ingrediënt- en bij elkaar gezocht en aan de slag. De eiwitten stijf mixeren ging best goed, stevige pieken zoals in het recept staat. Toen ik de suiker er echter bij ging doen was het einde oefening, het zakte helemaal in elkaar. Dat zou een Pavlova pizza gaan worden zoals Gary het noemde bij de beoordeling van de zeer lage Pavlova van één van de kandidaten. Achteraf denk ik dat ik te snel de suiker heb toegevoegd; volgende keer niet met eetlepels tegelijk maar minder per keer. Bij gebrek aan caster-suiker (volgens Donna Hay) of witte basterdsuiker (zoals ik in een Nederlands recept zag) heb ik biologische poeder- suiker gebruikt. Dat stoft niet zo als gewone poedersuiker en is veel fijner dat gewone suiker, dus lost goed op in het eiwitmengsel. Afijn, het mengsel smaakte al goed voordat het de oven in ging. Als je het dezelfde dag wilt eten raad ik aan het 'sochtends vroeg te doen, want niet alleen moet het ding een uur en 20 minuten in de oven, het moet ook in de oven met dichte deur afkoelen. Ik ben dus naar bed gegaan en heb niet gewacht tot de Pavlova was afgekoeld. Ik heb er wel op geklopt (volgens recept van Nigella, zij maakt blijkbaar altijd van die lage jongens) en hij was wat steviger dan ik verwachtte. Toen ik dus wat steviger klopte sloeg ik er een gat in! Hij zal er niet minder om smaken verwacht ik. Ik noem het mijn Naked Pavlova pizza: naked omdat íe zonder room en vruchten is en pizza omdat ik Gary dat zo leuk verwoordde :-D Dat vind ik een stuk leuker klinken dan schuim. Vanochtend na het werk heb ik 'm van het bakpapier gehaald en de onderkant is zacht, dat belooft wat! Ik kan bijna niet wachten om te proeven, maar ga wel wachten tot mijn lief thuis komt. Lekker vooruitzicht :-)
P.S. Hihi, ik zie in het in gedachten al voor me: mijn lief stapt nietsvermoedend uit de auto en loopt naar de voordeur. Daar zit ik achter en zodra hij de voordeur open doet sleur ik 'm 'caveman style' naar de keuken om de Pavlova te proeven/eten. Fijn dat je thuis bent liefje!

2 opmerkingen:

Urs/Gala zei

oh eiwit met suiker...lekkerrr.

Moutarde zei

Hij was ook erg lekker :-D Vanbinnen nog zachter dan die je bij bv V&D koopt, daar laten ze 'm blijkbaar heel lang drogen. Mijn lief vroeg al waneer ik in de herhaling ga voor de hoge versie, alhoewel hij het helemaal niet erg vind als de volgende zoals deze wordt ;-)