woensdag 29 mei 2013

Witte bonenschotel van tante Joke

Deze witte bonenschotel heb ik gemaakt volgens een recept
van tante Joke dat ik rond 1994 van haar kreeg. Door de jaren heen heb ik het een aantal keren gemaakt, maar nu al een hele tijd niet meer. Gisteren heb ik het weer gemaakt en ik vind het nog steeds heerlijk!

Ingrediƫnten:
1 grote glazen pot witte bonen (zonder tomatensaus)
250 gram spekreepjes
100 gram rundersalami, rundercervelaat of andere pittige worst
2 middelgrote uien in halve ringen
2 tenen knoflook, geperst
125 gram champignons in plakjes
1 blik of pak tomatenstukjes (uitlekgewicht +/- 250 gram)
2 kleine laurierbladen (of 1 groot)
tijm, oregano en (vers gemalen) peper

Bereiding:
Spoel de witte bonen af en laat ze uitlekken. Bak de spekjes en voeg de ui, de champignons en knoflook toe. Bak dit mengsel tot het vocht is verdampt. Snijd ondertussen de worst in kwart plakjes. Voeg de worst, de tomatenblokjes toe, de laurierbladen, tijm en witte bonen toe en schep goed om. Laat het geheel 20-30 minuten met de deksel op de pan sudderen. Schep elke 10 minuten om en pas eventueel de warmtebron aan. Voeg de oregano toe en laat nog 5 minuten sudderen. Als laatste op smaak brengen met peper.
Smaakt ook heerlijk op eikenbladslamelange (100 gram per persoon).

Geen opmerkingen: