dinsdag 17 mei 2011

\Me loodgieter

Onze afvalbak onder de gootsteeen in de keuken riekt niet altijd wel, dus toen ik een vieze lucht rook gisteren dacht ik dat het aan de afvalbak lag. Vanochtend rook ik daar eens, maar daar kwam de lucht niet vandaan. Er kwam een soort putlucht uit de afvoer van de gootsteen! Hhmm, wat zou dat kunnen zijn? Het viel me op dat het vooral stonk als er water wegliep, maar daartussen niet. Eerst maar eens lekker veel heet water met soda er doorheen gegooid, dat kan nooit kwaad. Helaas geen verandering. Een verstopping is het niet want het water loopt goed weg, net zo goed als anders.
Vanmiddag kwam ik toevallig bij een winkel in de buurt die allerlei klusmaterialen verkoopt en ook spul tegen gootsteen verstopping. Daar maar eens vragen... Daar raadden ze me aan eerst maar eens de zwanenhals los te halen. Zoals wel vaker ging ik dit wel 'even' doen terwijl mijn lief zijn tanden ging poetsen voor het naar bed gaan. De afvoerbuis is gemaakt van snelschroef-delen dus het was zo los. Afgezien van wat aanslag in de buizen was er niets aan de hand, de aanslag kon ik makkelijk wegraggen. Dan maar de eerste buis na de gootsteen er af halen. Daar hingen wat draden uit die behoorlijk stonken. Op naar zolder om de grote haaknaald uit de naaidoos van mijn opa te halen. Mijn 'maatje' om haren uit de gootsteen te vissen. Na veel gepriegel leken de meeste haren er uit, maar echt schoon kon ik het niet noemen. Met een oude tandenborstel met afwasmiddel kwam ik een heel eind, maar ik had eigenlijk een raggertje nodig want die gaatjes van de gootsteen zijn niet zo groot maar er onder zit een flinke rand waar vanalles onder kan. Zoek, zoek in de kast in de dozen met schoonmaakspullen, helaas geen ragger. Toen viel mijn oog
op een aantal beesies..., die zouden wel eens kunnen passen (hihi). Hij was wat aan de smalle kant als íe zo nat is maar als ik 'm bij 'kop en staart' vastpakte en heen en weer bewoog door de gootsteen- uitgang, ging het best aardig. Het lukte niet goed om de hele ruimte net onder de gaten schoon te krijgen omdat die ruimte breder is dan om omtrek van het gatenoppervlak. Hier spoelt het water dus niet de troep weg die daar achter blijft. Met de haaknaald zo goed en zo kwaad als het ging daar ook schoongemaakt, er zat best nog heel wat vettigheid enzo. Ik was al ff bezig dus ik
vond het ook wel mooi zo. Hop, de delen van de afvoer in elkaar geschroefd, dat ging gelukkig net zo makkelijk als loshalen. De kom nog maar ff onder de afvoer laten staan terwijl ik een beetje water door de afvoer gooide om te testen of het waterdicht was (en dat was zo). Alles afgewassen, maar ik vrees dat ik nog niet van de stank af ben (het is wel minder). Als het zo blijft ga ik contact opnemen met de keukenleverancier en vragen of ze een manier weten om net onder de uitgang van de gootsteen de afvoer schoon te maken. Vast wel!

P.S. gelukkig bleek het probleem opgelost zonder verdere schoonmaakacties.

2 opmerkingen:

Arja zei

hahaha multifunctionele beessies heb jij :)

1972Galadriel zei

hihi..arm beessie!