zondag 29 mei 2011

Mislukte lemon tart

De laatste tijd kijken we veel naar Masterchef. De BBC afleveringen wel te verstaan, want die Nederlandse namaak vreselijk. Een paar weken geleden hebben we, geïnspireerd door Masterchef, een bloemkoolsoufflé gemaakt. Die kwam ik tegen in een kookboekje en mijn lief wilde wel eens een soufflé maken. Wel smakelijk, alleen niet gelukt want hij was niet gestold van binnen. Afijn, voor dit weekend stond een lemon tart op het programma. Ik kocht de ingrediënten en zaterdagochtend begonnen we met de taartbodem. We hadden alleen een grotere taartvorm dan volgens recept; eerst omrekenen dus (de oppervlakte verhouding wel te verstaan, niet de omtrekverhouding). De bodem leek aardig gelukt, als was íe misschien wat dikker dan gepland. Ik had de hoeveelheid citroenen die we nodig hadden voor de lemon curd niet goed ingeschat, dus zouden we zondag verder gaan met de vulling (mijn lief zou dan nog wat citroenen kopen). Leuk overigens om zo in de keuken bezig te zijn met zijn twee-tjes.
Vanochtend hebben we dus de vulling gemaakt. Deze keer waren er ruim genoeg citroenen aanwezig :-) Ik vond het erg spannend om een 'saus' in te dikken met geklopte eieren dat had ik nog nooit gedaan. Het ging prima. Eerst wat warme vloeistof bij de eieren mengen terwijl je klopt en daarna de 'warme' eieren bij de saus er in. Het duurde best lang voordat de curd dik werd omdat we niet te snel durfden te verwarmen. Toen we dachten dat íe klaar was de curd in de taartbodem gegoten en in de oven gezet. Het resultaat is mooi, zie foto. Er lijkt niets mis mee, maar we hebben de curd in een pan zonder anti-aanbaklaag gemaakt en deze heeft daardoor een metaalsmaak gekregen. Niet lekker dus ging íe de prullenbak in. Gaan wij een geschikte pan kopen? We zijn en over na aan het denken...

Geen opmerkingen: