zaterdag 7 november 2009

Natuurwerkdag 2009

Al jaren doen we mee aan de natuurwerkdag van Natuurmonunten. We hebben onder andere wilgen geknot, opschot verwijderd van de hei, vijvers leeggehaald/vrijgemaakt en hagen gelegd. Dit jaar wilde ik eens iets heel anders doen, dus gaan we planten. Bij Zwartebroek gaan we vandaag (helpen) een nieuwe houtsingel (ca. 170 meter lang en 5 meter breed) aanplanten met verschillende bomen en struiken die voedsel, schuil- en nestgelegenheid bieden aan insecten, vogels en kleine zoogdieren. Ik heb er zin in!
Het was weer leuk! Op weg naar Zwartebroek scheen de zon, dat moeten we hebben :-)
Eerst op de bank voor de natuur (zie foto boven) met de wethouder van Nijkerk en toen met z'n allen aan de slag. We hebben eerst een strook boompjes geplant, dat ging echt razendsnel. Het was op sommige plaatsen behoorlijk nat, ik ben een paar keer bijna verder gelopen met achterlating van mijn laars in de modder :-) We zagen af en toe een kikkertje zich uit de voeten maken, teveel drukte natuurlijk al dat geplant van ons. Na een pauze met koffie, thee en koekjes en nog wat uitleg over de volgende werkzaamheden gingen we weer aan de slag. Mijn lief en ik hielpen mee een broedhoop te maken voor onder andere ringslangen. Eerst takken aanslepen, dan maaisel er bovenop dat we zelf bij elkaar harkten van het veld. Het werd al een hele berg toen er lunchpauze geroepen werd. Na de lunch ben ik met fototoestel het veld ingelopen om hopelijk een kikkertje te fotograferen. Na al het plantgeweld hadden de kikkers zich uit de voeten gemaakt, maar ik kwam wel dit watersalamandertje tegen. Door de warmte van mijn hand ging íe heel hard lopen, geinig! Toen we terugliepen naar de tent werd het heel donker en toen we net in de tent stonden begon het toch te gieten! Dat was het einde van onze natuurwerkdag en we hebben een aantal uren heerlijk gewerkt.

Geen opmerkingen: