vrijdag 27 november 2009

Nedcar rondleiding

Begin deze week vertrokken wij 's avonds met een geleende Mitsubishi Colt 1.3 edition two richting Sittard om daar in een hotelletje de nacht door de brengen. De volgende dag hadden we namelijk 's ochtends een rondleiding bij Nedcar in Born waar op 3 december onze Mitsubishi Colt van de band gaat rollen.
Op de parkeerplaats voor het gebouw (na de slagboom) stonden op 1 Peugeot (vast van een bezoeker) na allemaal Mistubishi auoto's. We werden ontvangen met koffie en vlaai (natuurlijk :-), waarna we een presentatie en film kregen over het bedrijf en de auto's die momenteel gemaakt worden (de Colt en de outlander). Ook Nedcar heeft te maken met de recessie en de gastvrouw vertelde ons dat elke auto die we op de band zien staan al verkocht is. Ze hebben geen voorraden, dus maar een klein autoveldje naast de fabriek. De fabrieksmedewerkers zijn de afgelopen tijd in deeltijd WW bijgeschoold zodat ze op elke plaats op beide productielijnen kunnen werken. Zo kunnen ze met weinig mensen de fabriek draaiende houden.
Gewapend met veiligheidsbril werden we daarna met een soort (pretpark)treintje door de fabriek langs de productielijnen gereden terwijl de gastvrouw vertelde wat we zagen. Tot onze vreugde draaiden de Colt lijnen, want daar ligt onze interesse natuurlijk. Het begint allemaal met staalplaten die gesneden en geperst worden. Het snijafval wordt opgevangen en gaat in pakketjes geperst terug naar de producent die het hergebruikt. Personeel legt hier platen in en haalt platen uit de machines. Als alle onderdelen voor een auto er zijn begint de assemblage, hier zagen we vooral robots laswerk doen (98% automatisering op de dit deel). De fabriek maakt optimaal gebruik van de ruimte door op de begane grond productie te doen en alle transporten van auto(delen) tussen de productielijnen een etage hoger te laten plaatsvinden. Boven je hoofd kon je door een rooster dus bodemplaten, deuren en later hele chassis zien bewegen. Voordat de auto's naar de spuiterij gaan staan de robots stationair en bewegen de auto's op een band. Iedere keer als de band doorgeschoven ging worden klonk er eerst een muziekje (leek een beetje op een ringtone), dan schoven alle auto's een plaatsje door en kwamen alle robots ineens in beweging. Mooi gezicht is dat!
Omdat de spuiterij stofvrij is konden we daar niet kijken. Leuk detail: de stofjes worden met emou-veren van de auto geborsteld. De auto's worden in kleurbatches gespoten, want dit spaart verf (de machines zijn wel in staat om per auto een andere kleur te spuiten, maar misschien doen ze dat alleen bij volledige productiecapaciteit kan ik me zo voorstellen).
Na het spuiten worden de deuren van de auto gehaald en op een aparte lijn verder afgewerkt. De rest van de auto krijgt eerst een chassisnummer en is daarmee meteen gekoppeld aan een klant. Volgens de order van die klant wordt de auto dan verder in elkaar gezet en allerlei soorten en maten (en kleuren) Colts staan door elkaar op de lijn. De dashboardmodule wordt in 1 keer (voorgeassembleerd) in de auto gezet door twee robots, de een manouvreert de dashboardmodule op de juiste plaats, de ander zet ´m vast. Zit er een groen doekje op dan zit het stuur links, bij een grijs doekje dit het stuur rechts. De versnellingspook lijkt in zo'n nog kale auto maar een iel stokje.
Vanaf dit punt staan zowel personeel als auto op dezelfde heel langzaam bewegende lopende band. Iedereen heeft zijn eigen taak (maar dat kan dus per dag verschillen omdat iedereen alles kan) en monteert zijn onderdeel in de auto. Op het huwelijkspunt wordt de (op een aparte lijn) geheel geassembleerde motor in het chassis geplaatst. Het begint al meer op een echte auto te lijken nu want die twee rare balken die je in het begin voor de auto uit zag steken zijn niet meer zichtbaar, daar zit de motor nu aan/tussen. Nadat de assen, wielen, brandstoftank en bumpers geplaastst zijn begint het serieuze 'aankleedwerk', overal worden kabels geleid en die later worden afgedekt met interieur stof of plastic delen. En er lopen nogal wat kabels door een auto!
Nadat de stoelen geplaatst zijn en de motorkap, achterklep en deuren op de auto zitten is íe compleet. Eerder had de auto al de genodigde vloeistoffen gekregen en de auto kan voor de eerste keer gestart worden. Na een motor- en waterdichtheidtest wordt de auto overgedragen aan Mitsubishi die zorgt voor het verdere vervoer naar de verkoper (en klant).
We zijn overigens ook langs de Outlanderlijnen gereden, maar daar lag alles stil.
Mijn lief en ik vonden het bijzonder om eens een kijkje te nemen in deze autofabriek.
We hebben nog wat foto's van de auto met op de achtergrond het Nedcar logo genomen, voor onszelf en voor de verkoper die voor ons deze rondleiding geregeld had (bedankt!).

Geen opmerkingen: