zaterdag 29 januari 2011

Tosti-ijzer

Toen ik in 1986 op kamers ging wonen kocht ik voor een gulden een tweedehands tosti-ijzer voor op het gasfornuis. Een heel eenvoudig apparaatje dat ik en later mijn lief ook veel en met veel plezier hebben gebruikt. Toen we in 2004 in dit huis kwamen wonen ging het tosti-ijzer in een doos op zolder, want we de wijk waar ons huis stond heeft geen gas. De tosti's maakten we sindsdien in een koekenpan. Eind 2009 kregen we van een medebookcrosser een Severin tosti-apparaat (electrisch). Een leuk apparaatje waar prima tosti's uit kwamen totdat (al snel helaas) de teflon anti-aanbaklaag los kwam en we stukjes daarvan in de tosti's terug vonden. Niet zo gezond, dus einde tosti-apparaat. Sindsdien maakten we weer tosti's in de koekenpan. Toen we echter eind vorig jaar nieuwe koekenpannen kochten zagen we dat de koekenpan er toch niet zo goed tegen kon. Wat nu?
Op het werk van mijn lief lunchen ze heel gezellig met brood en beleg op tafel en één van de collega's had een tijd geleden het idee om voor zijn verjaardag de collega's een tosti-ijzer cadeau te doen voor in de kantine. Het was een 'standaard' electrische tosti-maker voor twee tosti's en er stonden regelmatig lange rijen tosti's voor het apparaat. De kantine-juffrouw maakte het apparaat iedere dag schoon en dat was een rotklus. Op een dag stond er een joekel van een apparaat naast dat wel vier tosti's tegelijk aan kon. Deze beviel mijn lief erg goed dus toen we het over een tosti-apparaat hadden kwam deze ook in beeld. Handig apparaat met afneembare platen, dus makkelijk schoon te maken en je kon er ook nog allerlei andere dingen mee bakken/grillen (kip, vis, groente) met gebruik van een minimale hoeveelheid vet of olie. Dat klinkt ook wel aantrekkelijk, maar ik wilde toch nog ff verder zoeken. Afijn, we zijn in diverse kookwinkels gaan kijken, maar kwamen toch vaak weer bij hetzelfde apparaat uit.
Afgelopen donderdag werd ons (verlate) kerstcadeau bezorgd: een luxe tosti-apparaat. Vanochtend is de eerste tosti gemaakt en vanavond heb ik twee stukjes zalm er op gegrilld. Zeer naar onze tevredenheid moet ik zeggen, dus dat wordt genieten!


Wel een joekel van het apparaat. Waar bergen we dat ooit op? Herindeling van de keukenkastjes :-\



De eerste tosti in het apparaat.

Geen opmerkingen: