zaterdag 21 juli 2007

Een dagje Rotterdam

Vandaag zouden we naar Rotterdam gaan en als voorbereiding keek ik gisteren in mijn Fairshopping-boekje wat er in Rotterdam allemaal aan duurzaam/ecologisch interessante winkels en eetgelegenheden was. Op internet had ik opgezocht waar dat allemaal lag ten opzichte van het station en kon ik vast voorgenieten van de sites van verschillende winkels.
Vanochtend werden we net voor de wekker af ging wakker. We hebben ons aangekleed, hebben een boekje voor onderweg ingepakt (en wat voor de (O)BCZ's in Rotterdam) en zijn de auto ingestapt en naar het station gereden. Omdat er geen treinen naar Den Haag reden hadden we vandaag de luxe dat we zonder overstappen naar Rotterdam CS konden reizen. Zo hadden we rustig de tijd ons ontbijt van C'est du pain te nuttigen in de trein :-)
In Rotterdam vonden we al snel de fietsenstalling alwaar wij snel twee OV-fietsen te pakken hadden (de eerste keer dat we dit deden overigens). Wel even de banden oppompen, zadel wat lager, fietstas er aan gehangen en we waren op weg!
Eerst op zoek naar easyinternet om te melden dat ik nog wat bookcrossing boeken los ging laten hier in Rotterdam, daar was ik gisteren niet meer aan toe gekomen. De easyinternetruimte was het slechtste 'internet-café' waar ik ooit was geweest: smerig, de helft van de pc's/beeldschermen/muizen deed het niet en je moest nog minimaal voor een uur betalen ook :-( Na een worsteling met Windows 98 die de helft van de internetbladzijdes niet goed kon weergeven verlieten wij met rasse schreden deze onaangename omgeving.
Op onze fietsjes reden wij in de frisse lucht onder een heerlijk zonnetje naar onze eerste geplande stop. We gingen een aantal engelse boeken naar Use-it brengen voor de bookcrossing koffer aldaar. De koffer stond er een halfleeg bij. Er was dus ruimte zat voor onze drie boekjes. De volgende keer misschien even bellen hoeveel ruimte er is, want ik heb nog engelse boeken zat! Afijn, de goede daad voor vandaag is gedaan ;-)
De volgende stop was Fabricati, een winkel met veel gerecyclede spullen, deels functioneel, deels hebbedingetjes. Gisteravond hadden we ons al vermaakt met het bekijken van de website van deze winkel. De eigenaar van de winkel (achter de kassa) was verrast dat we al zoveel van zijn assortiment wisten zonder dat we alles al hadden gezien. De 'winkeltekkel' kwam ook een bezoekje aan ons brengen toen we de stoelen uitprobeerden. Nieuwsgierig keek zij ons aan met haar kraaloogjes. Geruime tijd later verlieten wij zeer tevreden en voorzien van enige aankopen de winkel uitgezwaaid door eigenaar en hond :-)
Ondertussen was het lunchtijd en fietsen wij naar De groene passage om daar in het Biocafé een hapje eten te nuttigen. Ik geloof dat ik hier voor het eerst echte ginger ale heb gedronken, het smaakte echt naar gember! Dat kan ik van de ginger ale uit de gewone supermarkt niet zeggen. Ik ben ook nog even de boekwinkel binnen gegaan naast het Biocafé. Daar lag zoveel moois dat ik na drie kwartier neuzen toch maar terug ben gegaan naar mijn lief om onze dag te vervolgen. De rest van De groene passage wil ik natuurlijk ook nog bekijken: er zit onder andere een Wereldwinkel en een Gimsel natuurwinkel. Hier komen we zeker terug!
Na enige omwegen vonden wij Hoofdstuk II waar de bookcrossing bijeenkomst al in volle gang was. Altijd gezellig zo'n bijeenkomst, het is daar heerlijk toeven onder de zonwering op het terras. Wat boekjes achtergelaten natuurlijk en ook een boekje voor een vriendin en voor mezelf meegnomen. Ik had het prima naar m'n zin.
Ik wilde echter ook nog wel even langs de winkel van Cora Kemperman, een maatschappelijk verantwoord ondernemende mode-ontwerpster. Ze heeft een mooie collectie kleding. De wintercollectie hing al in de winkel, helaas niet in 'mijn kleuren'. Dat werd dus een kort bezoek.
Van een heel behulpzame verkoopster mocht ik de Gouden Gids lenen om 'die winkel met de handoplader voor de mobiel' op te zoeken, het kon misschien nog net voor vijf uur. We reden een beetje om en toen was het vijf over vijf en was de winkel dicht. Wij gaan zeker een goede reden hebben om nog eens naar Rotterdam te komen. Er is nog genoeg duurzaams te ontdekken ;-)
Als afsluiting van de dag streken we neer op het terras van het chinese fusion restaurant Four Seasons neer. Het verbaasd me altijd weer hoe midden in het centrum van Rotterdam een restaurant in een oase van rust kan liggen. De meerkoetjes en zwanen zwemmen om het restaurant en vandaag kwam zelfs een blauwe reiger aanvliegen. Een prachtig gezicht! De bediening was perfect zoals altijd, het eten heerlijk. Echt genieten hier!
Na het eten hebben we nog wat boekenvulling voor de koffer van BCZ-Use-it afgegeven bij het hostel erboven, daarna de fietsen terug naar de fietsenstalling gebracht en lekker met de trein naar huis.
Ik heb een heerlijke dag achter de rug :-)

Geen opmerkingen: