woensdag 25 juli 2007

Niet netjes


Ik heb net het boek Mindbend van Robin Cook uitgelezen (dit stukje bevat SPOILERS!!!). In het kort gaat het over een farmaceutisch bedrijf dat artsen hersenspoelt zodat die artsen positief gaan denken over de medicijnen die dat bedrijf produceert (ondanks tegenstrijdige berichten in de medische vakbladen) en deze ook gaan voorschrijven in elke mogelijke situatie. Foute boel natuurlijk want dat is niet netjes. Het deed me echter denken aan, ik denk dat het een artikel was dat ik had gelezen waarin stond dat farmaceutische bedrijven alleen de meest winstgevende medicijnen produceren. Andere medicijnen die minder mensen nodig hebben (of medicijnen die beter werken maar waarvan minder nodig is) die niet zo winstgevend zijn of misschien wel niet winstgevend, worden niet in productie genomen. Ik krijg bij dit soort berichten een vieze smaak in mijn mond. Van al die miljoenen, waarschijnlijk miljarden, winst die dit soort bedrijven maken kunnen ze best wel een deel besteden aan minder rendabele medicijnen, toch ?

Geen opmerkingen: