zondag 25 oktober 2009

Mitsubishi Colt

Gisteren hebben we een Mitsubishi Colt 1.3 ClearTec Edition two gereden, een hele mond vol. De auto zit ook 'vol met extra's'. Cruise control en audiobediening in het stuur, schakelindicator, 6 speakers, zij-airbags voor, in hoogte verstelbare pasagiersstoel (bestuurdersstoel was dat al), automatisch inschakelende verlichting, electrische ramen achter en wat andere velgjes dan standaard en nog wat spul dat ik minder belangrijk vind. De auto ziet er aan de buitenkant niet spannend uit, binnenin is íe des te interessanter. Van de cruise control en audiobediening in het stuur ben ik zeer gecharmeerd.
De rugleuning van de stoelen kantelen pas boven het lendegebied, in tegenstelling door stoelen die in andere auto's gewend ben, die kantelen ter hoogte van de zitting.
Tijd om te gaan rijden. Deze auto is heel wat anders dan de Pixo en Alto die ik recent gereden heb. De auto is veel ruimer en achter het stuur zit een soort dashboardvlakte tot waar de vooruit eindigt. In deze auto kan je ruim zitten met vier personen (zelfs 3 personen op de achterbank is mogelijk hetzij wat krap). De kofferbak is voor onze boodschappen groot genoeg (geen banken neerklappen zoals bij Pixo en Alto) en doordat je bankzitting (ook in delen) kan wegklappen krijg je bij het neerklappen van de leuningen een behoorlijk grote vlakke laadvloer. Dat zagen we nog niet eerder.
Ik moest ook erg wennen aan het feit dat de koppeling heel erg laat pakt bij deze auto (maar dat kan ingesteld worden als ik me niet vergis). Dit is niet zo'n race-auto als de vorige auto's, hij rijdt bedaarder, het voelt meer als een volwassen auto. Toch kan je bij het stoplicht snel wegkomen en ook op de snelweg kan íe vlot genoeg versnellen om lekker in te kunnen halen. Wat een zaligheid die cruise control overigens! Ik kan alert maar ontspannen rijden en dat scheelt me veel energie. Deze uitgebreide cruise control springt er niet af als je gas bijgeeft. Als je het gas, na inhalen bv, loslaat zakt íe gewoon weer terug naar de laatst ingestelde snelheid. Deze variant kende ik nog niet maar kan mij ook zeer bekoren.
De stuurbekrachting mag er ook zijn, met 1 hand draai ik de auto de parkeerplaats in en bij hogere snelheden voelt het als een volkswagen stuurbekrachtiging. In de grote spiegels kan ik veel zien zodat ik goed kan mikken bij het parkeren :-) De auto ligt goed op de weg (wat minder blok dan de pixo), houdt overigens niet zo van steile afritjes van drempels (duikt daar een beetje in) en is soepeler geveerd van Pixo en Alto en daardoor wat minder trillerig op oneffen wegen. Remmen doet íe ook prima, zowel op asfalt als op zand (we kwamen 'per ongeluk' op een zandweg deze rit). Je voelt 'm wel wat naar links en rechts wiebelen tijdens een noodstop maar de auto blijft harstikke recht staan.
We hadden het weer wederom niet mee vandaag, konden we meteen de ruitenwissers testen. De achterruitenwisser bleef maar vegen in het begin, maar uiteindelijk werd de achterruit in interval gewisserd. De interval op de voorruitenwissers is instelbaar, dat vind ik handig.
De audioinstallatie in deze auto mag er zijn. Er zitten door de auto heen 6 speakers, genoeg voor een 'rijdende discotheek' indien gewenst. De bass is lekker strak dus een leuk liedje klinkt hard ook nog leuk (ondeugende grijns :-D). Als je de sleutel in het contact stopt zie je op de audio display een klokje. Als je muziek speelt of naar de radio luistert verdwijnt het klokje (je moet kiezen tussen muziek/radio info of het klokje). Waar is het klokje op het dashboard? Wij hebben het niet kunnen vinden.
Eindconclusie: ik weet het wel. Hoez(e)o andere auto's testen?;-)

P.S. deze auto komt, in tegenstelling tot het exemplaar dat we hebben gereden, met Stop & Go systeem waarbij de motor afslaat als je de auto in zijn vrij zet met de koppeling niet ingetrapt. Om dat te ervaren hebben we een andere auto gereden, maar als je niet weet dat Stop & Go het niet doet als je waaier op 'ruiten ontwasemen' hebt staan, kan je lang proberen (gggrrrrr!). Dus kiezen in de regen met bewasemde ruiten rijden of Stop & go aan. En zo zijn er nog een aantal voorwaarden waar aan voldaan moet worden voordat Stop & Go werkt. Leuk dus, maar ik zou er niet op gaan zitten wachten...

Geen opmerkingen: