woensdag 14 oktober 2009

Ze doen het!

Gewapend met kWh-teller en verlengsnoer ging ik vanochtend de tuin in om de nieuwe zonnepanelen te testen. Teller in het stopcontact, verlengsnoer er aan en naar buiten voor de stekker van de zonnepanelen. Hhmm, ze staan nog deels in de schaduw, daar kunnen oude zonnepanelen niet tegen (gaan ze stuk van). Is íe zwaar ? Ja, dat verplaats ik niet in m'n eentje. Toch wil ik nu die panelen testen. /kijkt naar de zon... Ja, dat moet lukken. Duik in de gangkast voor zo'n plank met wieltjes, sleur 1 kant van de zonnepanelen daar op en rij opzij tot de boel in de andere hoek voor de berging staat. Hhmm... nog wat schaduw, hij moet dus tegen de gevel van het huis. Duw, rij, trek, zo staat íe in de zon. Ok! Stekker er in. Hhmm, lampje op de schakelstekker lijkt niet aan te gaan, misschien duurt dat even... Laat ik eens in de schuur naar de teller kijken. Ha, een groen lichtje! En die rode gaat af en toe ook aan! HOERA, zowel de zonnepanelen als omvormer doen het!
Hoe snel kunnen we die dingen op het dak gemonteerd krijgen, want nu wil ik natuurlijk dat ze zo snel mogelijk optimaal (verwacht ongeveer 128 kWh per jaar) kunnen opbrengen. Dat ga ik vandaag uitzoeken :-)

P.S. Om 16.00 uur moest ik de zonnepanelen ontkoppelen omdat de schaduw er op kwam. In die ongeveer vijf uur hebben ze 0,43 kWh geleverd. Dat is mooi meegenomen!

1 opmerking:

polderjongen zei

Hmmm. Schaduw is echt geen probleem hoor. Alleen valt het vermogen dan flink naar beneden. Als er normaal sperdiodes zijn gebruikt, heeft schaduw geen enkel "destructief" effect op je cellen of module. Maar ze "moeten" natuurlijk wel zo snel mogelijk het dak op. That's for sure!

Veel plezier d'r mee. Als je zin in een "newbee" verhaaltje hebt, ben je welkom op PV newbee pagina op Polder PV... ;-)

http://www.polderpv.nl/PV-newbees3.htm