dinsdag 13 oktober 2009

Nissan Pixo

Nadat we vrijdag voor het eerst auto's zijn gaan kijken bij een Citroen/Hyundai- en Volkswagen/Skodagarage had mijn man de smaak te pakken en gisteren nadat hij van zijn werk thuis kwamen zijn we naar de plaatselijke Nissan/Fiat garage gegaan om ook daar eens te kijken. We waren beide erg gecharmeerd van de Nissan Pixo, dus die zijn we vandaag gaan testrijden dwz ik achter het stuur en mijn man ernaast (die moet nog even wachten tot hij z'n rijbewijs heeft). We mochten 2 uur een Nissan Pixo Acenta meenemen en ik had al redelijk bedacht waar ik naartoe wilde rijden en we zouden meteen een boodschapje doen (= kofferbakruimtetest). Al bij het wegrijden bij de garage werd ik aangenaam verrast door het pittige rijgedrag bij lage snelheid (echt heel wat anders dan de Renault Clio die ik in onze laatste vakantie heb gereden). De snelweg ging prima, hij maakt zo weinig herrie in vergelijking met onze huidige auto dat ik bijna vergat de vijfde versnelling te gebruiken :-) Toen wat kleinere wegen met bochten. Ik kende de weg goed, dus kon even mooi testen hoe íe zich gedraagt als je eigenlijk net even iets te hard door de bocht of over de drempel gaat. Ondanks dat het een klein/relatief licht autootje is ligt 'ie als een blok op de weg en het sturen vind ik verglijkbaar met de Polo. Erg aangenaam. Na een stukje zandweg met kuilen, zijn we even gestopt bij de Natuurwinkel voor de combi-tas. Het duurde even voordat ik in de gaten had dat je bij dit slot de sleutel moet indrukken en draaien voordat je 'm uit het slot kan nemen. Erg handig dat je net als bij onze huidige Nissan de achterklep met een hendeltje naast de bestuurdersstoel kan openen, hij kan anders alleen met de sleutel opengemaakt worden. De achterbak van de Pixo is niet ruim, maar de combi-tas konden we makkelijk kwijt. Op naar de dierenspeciaalzaak voor een zak kattengrit. Dat werd al wat lastiger, want we hadden ook twee tassen van thuis meegenomen die in de achterbak stonden (meestal nemen we drie van deze tassen mee als we boodschappen gaan doen. Om de zak kattengrit en twee tassen in de achterbak kwijt te kunnen moesten we al een deel van de achterbank neerklappen, zoals verwacht. De pixo heeft overigens vijf deuren dus hadden we ook een deel van de tassen op de grond achter de stoelen kwijt gekund, dat is wennen aangezien we een driedeurs gewend zijn. Na nog een stuk klinkerweg (die veel te strak gelegd was) gereden te hebben en het grit thuis te hebben gebracht, reden we terug naar de garage. Conclusie: leuke auto die vlot rijdt, als een blok op de weg ligt en stuurt als een Volkswagen. Superzuinig, vanaf 1 januari 2010 wegenbelastingvrij en redelijk geprijsd. Minpuntjes: ik moet opletten dat ik niet te hard rijdt met deze auto (deels oplossing: cruise control), de lendesteun is matig (lendesteun kopen, zeker voor langere afstanden), kleine kofferbak, touwtjes om de hoedenplank op te lichten als je de achterklep open doet moet je apart kopen (?!), radio zoals geleverd klinkt voor geen meter (oplossing: in de deuren eenvoudige boxen bijplaatsen, kosten ongeveer 120 Euro), geen afsluitbare vakken/open handschoenenkastje. Dit is zeker een interessante auto voor ons. Leverbaar met alles wat we er op willen. Leuk!

Geen opmerkingen: